Regeringen foreslår store investeringer i motorveje og jernbaner
20. FEB 2003 7.00
Regeringen fremlægger i dag en investeringsplan på 65 milliarder kroner til veje, jernbaner, universiteter, boliger og kulturinstitutioner i de kommende 10 år.
PÅ trafiksiden skal der - ifølge TV 2 - bruges 26 milliarder kroner på fornyelse af S-tog og udbygning af metroen, men mest til motorveje. Der skal udbygges på ring 3, dele af Køge Bugt-motorvejen, Roskildemotorvejen, Sydmotorvejen ved Sakskøbing og Helsingørmotorvejen.
Der bygges nye motorveje til Frederikssund og i Jylland mellem Århus og Låsby og mellem Vejle og Herning. Før nytår skal Femer-forbindelsen besluttes.
Private ind
Som noget nyt skal en del af investeringerne finansieres ved at private kan foretage arbejderne og efterfølgende få betaling for hver bil, der benytter anlæggene.
Planen prioriterer investeringer i alt fra vejbyggerier, universitetsbygninger, almennyttige boliger og kulturinstitutioner for næsten 65 milliarder kr. For at få råd til det hele samtidig med skattestop og kontrolleret vækst i de offentlige udgifter - især i den sidste del af 10-års-perioden - agter regeringen at åbne for privates profitmuligheder på områder, som ellers hidtil har været reserveret offentlige myndigheder, skriver Jyllandsposten.
I alt skal der afsættes en pulje på en milliard kr. til disse partnerskaber, erfarer avisen. I første omgang vil der være tale om pilotprojekter og forsøg.
Modellen kan blandt andet gå ud på, at et privat firma får til opgave at etablere og drive en motorvej. Staten vil herefter i en årrække give entreprenøren en aftalt sum penge for hver bil, der benytter vejen. Ideen skulle så fremelske effektivitet, da firmaet tjener penge, hvis opgaven bliver løst billigere, end det offentlige ellers plejer at gøre det. Som konkret eksempel nævnes byggeriet af en ny tunnel under Roskilde Fjord ved Frederikssund.
Planen fremlægges af finansminister Thor Pedersen og trafikminister Flemming Hansen offentliggør i dag kl. 13.00. cgt
PÅ trafiksiden skal der - ifølge TV 2 - bruges 26 milliarder kroner på fornyelse af S-tog og udbygning af metroen, men mest til motorveje. Der skal udbygges på ring 3, dele af Køge Bugt-motorvejen, Roskildemotorvejen, Sydmotorvejen ved Sakskøbing og Helsingørmotorvejen.
Der bygges nye motorveje til Frederikssund og i Jylland mellem Århus og Låsby og mellem Vejle og Herning. Før nytår skal Femer-forbindelsen besluttes.
Private ind
Planen prioriterer investeringer i alt fra vejbyggerier, universitetsbygninger, almennyttige boliger og kulturinstitutioner for næsten 65 milliarder kr. For at få råd til det hele samtidig med skattestop og kontrolleret vækst i de offentlige udgifter - især i den sidste del af 10-års-perioden - agter regeringen at åbne for privates profitmuligheder på områder, som ellers hidtil har været reserveret offentlige myndigheder, skriver Jyllandsposten.
I alt skal der afsættes en pulje på en milliard kr. til disse partnerskaber, erfarer avisen. I første omgang vil der være tale om pilotprojekter og forsøg.
Modellen kan blandt andet gå ud på, at et privat firma får til opgave at etablere og drive en motorvej. Staten vil herefter i en årrække give entreprenøren en aftalt sum penge for hver bil, der benytter vejen. Ideen skulle så fremelske effektivitet, da firmaet tjener penge, hvis opgaven bliver løst billigere, end det offentlige ellers plejer at gøre det. Som konkret eksempel nævnes byggeriet af en ny tunnel under Roskilde Fjord ved Frederikssund.
Planen fremlægges af finansminister Thor Pedersen og trafikminister Flemming Hansen offentliggør i dag kl. 13.00. cgt
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.