

REBILD/AARHUS: En gruppe utilfredse borgere i Rebild Kommune vil nu etablere en lokalliste i kampen mod privatisering af kommunale veje. Det sker, efter at borgergruppen har opgivet de almene klageveje mod Rebild Kommunes planer om at privatisere 284 km kommunal vej, hvilket svarer til en tredjedel af kommunens veje. Det skriver Jyllands-Posten.
Det er ikke kun i Rebild Kommune, at flere offentlige veje skal privatiseres. Også i Aarhus Kommune skal 900 veje privatiseres, og her er borgere i en grundejerforening også utilfredse, fordi de mener, at kommunen har "tørret udgiften til en række nedslidte veje, vejbrønde og stikledninger af på borgerne for at spare penge", skriver Jyllands-Posten.
Tidligere i år indsendte den aarhusianske grundejerforening en klage med hjælp fra advokat Birgitte Nygaard Christensen til vejdirektoratet vedrørende privatisering af to veje. Advokaten vil ikke kommentere på den konkrete sag, men mener generelt, at borgernes retssikkerhed er på spil i den type af sager.
Vejdirektoratet afgjorde, at Aarhus Kommunes afgørelse står fast, selvom Birgitte Nygaard Christensen - med udgangspunkt i vurderinger fra Rambøll - havde gjort rede for, at kommunens afgørelse var ulovlig, og at den ikke havde dokumenteret, at vejene var i "god og forsvarlig stand" samt at tilstandsrapporterne er "fejlbehæftede og mangelfulde".
"Vildt kritisabelt"
Gennem de seneste tre år har Vejdirektoratet afgjort 117 sager omhandlende klager over privatisering af kommunale veje - i et tilfæde har klageren fået medhold, skriver Jyllands-Posten.
- Det er jo vildt kritisabelt. At der er et klageorgan, hvor det reelt ikke er muligt at få medhold. Hvis man derefter ønsker at føre en retssag mod en kommune, så er det enormt dyrt, mens chancen for at få medhold er meget lille. Det er et problem i forhold til folks retssikkerhed, siger Max Schmeling, der er talsmand for den utilfredse borgergruppe i Rebild.
Borgmester i Rebild Kommune Jesper Greth (V) udtaler, at man i princippet vil omdanne alle offentlige veje, der lever op til lovkravet til private veje. Han understreger samtidig, at loven bliver overholdt, og at mange af vejene skal have en opgradering, inden de bliver private.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.