
I forbindelse med VækstplanDK foreslår regeringen at fremrykke aktiviteter i Femern Bælt-projektet på op til godt 1 mia. kr. Der foreslås fremrykket aktiviteter for op til 350 mio. kr. i 2013 og 750 mio. kr. i 2014. Fremrykningerne modsvares af tilsvarende lavere aktivitet i 2015 og 2016. Gennemførelsen af de foreslåede fremrykninger forudsætter, at aktiviteterne ikke er VVM-pligtige.
- En fremrykning af aktiviteter vil kunne bidrage til fremrykning af økonomisk aktivitet og arbejdspladser, herunder på Lolland-Falster. Endvidere vil en fremrykning gøre den samlede tidsplan for projektet mere robust, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S)og understreger:
-De aktiviteter, der fremrykkes, ville under alle omstændigheder skulle gennemføres og vil dermed ikke gøre Femern Bælt-projektet dyrere.
De fremrykkede aktiviteter forventes at vedrøre selve kyst til kyst-forbindelsen, hvor fremrykningerne blandt andet omfatter en række foranstaltninger i forhold til den kommende produktion af tunnelelementer ved Rødbyhavn. Herudover foreslås fremrykket aktiviteter på Femern Bælt-projektets landanlæg, dvs. aktiviteter i forhold til opgraderingen af jernbanestrækningen Ringsted-Rødby.
Forligskredsen bag den faste forbindelse og Folketingets Finansudvalg skal tilslutte sig forslaget, inden Banedanmark og Femern A/S kan arbejde videre med det.
sf
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.