
Af Morten Uhrenholdt, [email protected]
FOLKETINGET: - Det bliver den første letbane i Danmark - sådan en slags hurtige, moderne sporvogne mellem Odder, Aarhus centrum og Grenaa. Og der er ingen tvivl om, at en sådan letbane vil styrke den kollektive trafik i det østlige Jylland. Det er noget, vi gerne har ville have i mange, mange år.
Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) var tydeligvis glad for at kunne præsentere sin transportministers dugfriske lovforslag om den østjyske letbane på tirsdagens pressemøde. Lovforslaget var med på regeringsmødet tirsdag, og det vil derfor snart nå frem til Folketinget.
Der er tale om en kombineret anlægs- og selskabslov. Der skal oprettes et interessentskab, Aarhus Letbane I/S, bestående af Aarhus Kommune, transportministeren og Region Midtjylland, der har til opgave at gennemføre anlæggelsen af letbanen.
Del af grøn omstiling
Og så rummer lovforslaget hjemmel til at foretage sig det fornødne - herunder gennemføre ekspropriationer og f.eks. nedlægge byggelinier og -forbud for at sikre anlægget.
Interessentskabet opløses, når opgaven er gennemført, og letbanen overdrages til et driftsselskab, der i mellemtiden bliver oprettet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland, og som skal stå for drift og vedligeholdelse af letbanen.
De eksisterende Odderbanen og Grenaabanen tilpasses til den nye letbane, men her vil det fortsat være Banedanmark, der skal sørge for vedligeholdelse.
- I regeringen håber vi også, at letbanen vil bidrage til, at flere bruger den kollektive trafik i denne del af Danmark. Regeringen arbejdere jo målrettet på en grøn omstilling af Danmark, og det er letbanen selvfølgelig også et led i.
- Og vi håber også på, at det kan komme til at gå ganske hurtigt, så banen kan stå klar - muligvis allerede i 2016, sagde statsministeren.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.