dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Siden 10. oktober har det ikke været muligt at indrykke politiske annoncer i digitale netaviser pga. en ny EU-forordning.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Svar åbner dør på klem for digitale politiske annoncer

Mange kandidater har måttet sadle om i valgkampen, fordi EU-forordning spænder ben for politiske annoncer i netaviser. Svar fra Datatilsynet giver håb om løsning.
14. OKT 2025 9.40

Siden i fredags den 10. oktober har en ny EU-forordning spændt ben for, at lokale netaviser kan bringe politiske annoncer.

En udfordring, der har fået 55 procent af landets siddende kommunalpolitikere til at ændre i deres kampagnestrategi til KV25, viser en spørgeskemaundersøgelse af Danske Kommuner.

Nu åbner en ny vurdering af Datatilsynet døren på klem for en løsning, så det alligevel kan blive muligt at indrykke de politiske annoncer inden kommunalvalget den 18. november. Det skriver brancheforeningen Danske Medier i en medlemsorientering.

Brancheforeningen har siden bebudelsen af EU-forordningen arbejdet på at finde en løsning, så de nye regler ikke får indflydelse på kommunalvalget.

Det er på sin vis allerede for sent, men i en ny udmelding fra Datatilsynet er der åbenhed for en såkaldt IP-løsning, som brancheforeningen har foreslået. Dermed er der igen en mulighed for, at KV25-kandidater kan indrykke politiske annoncer inden kommunalvalget.

Vigtigt spørgsmål udestår

Det er medierne, der står med opgaven om at sikre, at deres brug af politiske annoncer lever op til reglerne.

Formålet med den nye EU-forordning er at gøre det nemmere for borgere at gennemskue, hvornår de udsættes for politisk reklame. Med de nye regler følger dog en række juridiske og tekniske krav, og de er svære for medierne at leve op til, uden at omkostningerne risikerer at overstige indtægterne, har brancheforeningen tidligere forklaret.

Ifølge mediet MedieWatch udestår nu spørgsmålet om, hvilke platforme der vil stå for afviklingen af de digitale annoncer, og om medierne ønsker at benytte dem. Hvornår sådan en afklaring falder, vides ikke.

Sanktioner udskudt

EU-forordningen rammer også valgkampen på de sociale medier Facebook og Instagram. Som reaktion på de nye EU-regler besluttede Tech-giganten Meta, som ejer de to sociale medier, at lukke for politiske annoncer.

Kulturministeriet besluttede tilbage i maj at udskyde sanktioner for overtrædelse af EU-forordningen til 1. januar 2026. Derudover har Radio- og tv-nævnet udtalt, at man kun vil reagere på konkrete henvendelser eller anmeldelser af brud på reglerne.

Det betyder dog ikke, at medierne uden videre kan være ligeglade med de nye EU-regler, da kulturministeriets løsning kun vedrører overtrædelser af de dele af forordningen, som hører under Kulturministeriet.

lal

 

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/svar-aabner-doer-paa-klem-for-digitale-politiske-annoncer

GDPR