Siden Danmarkshistoriens største anlægsprojekt officielt blev skudt i gang den 1. januar 2021, har det generelt kørt snorlige. Men nu er anlægget af Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland for første gang stødt på problemer, der kan true tidsplanen med åbning i 2029, fremgår det af en ny statusrapport ifølge Ingeniøren.
"Samlet set er det selskabets aktuelle vurdering, at det fortsat vil være muligt at åbne tunnelen i 2029, men tidsplanen er udfordret," skriver Femern A/S i rapporten Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2023, der netop er sendt til Folketinget. Det er især tunnelportalerne og betingelser i byggetilladelsen på tysk side, der volder problemer og får Femern A/S til at komme med det første aber dabei i forhold til tidsplanen.
»Arbejdet med anlæg af tunnelportalerne er aktuelt udfordret blandt andet som følge af entreprenørens efterslæb i leverancer af design til Femern A/S,« skriver selskabet i rapporten. Femern A/S satser ifølge et svar til Ingeniøren på, at tidstabet kan indhentes.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.