
Resultatkontrakterne, der skulle give lederne rum til at bedrive effektiv ledelse, er i stedet blevet til petitesserytteri, der har skabt et ?fuldmægtig-vælde? i den offentlige sektor. Resultatet er, at borgerne får ringere service og hjælp fra det offentlige end de kunne få.
Det er konklusionen på en opsigtsvækkende kronik, som Politiken bringer i dag. Kronikken er skrevet af syv offentlige og en enkelt privat leder. De har tilfælles, at de sad som ?ambitiøse medarbejdere? i Finansministeriet i begyndelsen af 1990?erne.
Deres opgave var dengang at finde redskaber til at gøre ledelsen i den offentlige institutioner bedre og mere selvstændig samtidig med, at ministeriet skulle bevare muligheden for at styre fra toppen.
Fra udlandet hentede de idéen om at bruge resultatkontrakter, hvor man satte målene for en institutions arbejde og derudover lod ledelsen afgøre, hvordan de bedst opfyldte dem.
Modellen gik sin sejrsgang ? men er i dag vokset op og blevet til et monster, skriver de otte ledere.
?Vi har sat et vældigt system i gang, som udarbejder omfangsrige kontrakter, årsrapporter osv. uden at det har ført til øget tilfredshed med kvaliteten?, skriver de otte blandt andet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.