Varde Kommunes MobilSpot er endnu et tiltag, der skal gøre kommunen lettere tilgængelig for borgerne. Borgerservice i Varde Kommune har en vision om, at betjene borgerne, hvor de er.
Med sms-servicetjenesten MobilSpot kan borgerne rent faktisk både få adgang til oplysninger i kommunen uden nødvendigvis at skulle ringe eller tage ind på et Borgerservicekontor, men ikke mindst få konkrete svar på lige netop dét spørgsmål, der er aktuelt for den enkelte.
- Sidder man enten i toget og kommer i tanker om, hvornår man måske kan forvente svar på sin ansøgning om boligstøtte, eller kører man rundt og leder efter en attraktiv byggegrund og gerne vil vide om der er én ledig i et udvalgt område, så kan vi nu give borgeren svar på sådanne spørgsmål, direkte ind på den personlige mobiltelefon, siger chef for borgerservice i Varde Kommune, Helle Marquertsen.
Varde Kommune søsatte allerede som den første kommune i landet en sms-service til borgerne
i oktober 2006 og det er erfaringerne med denne tjeneste, der nu har ført til, at Kommunen vælger at opgradere ”MobilSpot” med en ny facilitet, der leveres af Responsfabrikken i København.
Varde Kommune er hermed den første kommune i landet, der tager konsekvensen af, at sms-kommunikation mellem mennesker i alle aldre og med alle baggrunde er under så stærk udbredelse, at kommunikationsformen ikke er til at komme udenom for en moderne kommunes Borgerservice.
En kontakt til Varde Kommune via MobilSpot svarer til andre mobiletjenester, som borgerne kender i forvejen fra for eksempel afstemninger i forbindelse med Melodi Grand Prix.
Borgeren skriver "kommune" efterfulgt af mellemrum og så sit spørgsmål, sender det til 1277, og får straks en modtage-bekræftelse retur. Og Borgerservice i Varde Kommune lover, at borgeren får spørgsmålet besvaret i form af en sms – senest inden kl. 10.00 den følgende dag.
De spørgsmål, som Varde Kommune allerede har besvaret gennem MobilSpot har handlet for eksempel om genbrugspladsernes åbningstider eller reglerne for sygesikringsbevis.
- Jeg er sikker på, at sms-tjenesten bliver et hit og at vi ret hurtigt vil få henvendelser af en meget mere specifik og personlig karakter. Og så synes vi, det er spændende, at vi de første i landet til at tilbyde denne up-to-date borgerservice, siger Helle Marquertsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.