
Velfærdsteknologi bliver mere udbredt i ældreplejen, men ifølge FOA og DI går det ikke hurtigt nok, skriver Avisen Danmark.
- Hvis vi ikke får velfærdsteknologien udrullet, vil der være opgaver, vi ikke kan løse i fremtiden, fordi ressourcerne skal prioriteres til borgere med størst plejebehov, siger Tanja Nielsen, som er formand for FOA’s Social- og sundhedssektor, til mediet.
FOA og DI peger på, at den primære årsag er, at ansvaret for at investere og udrulle velfærdsteknologi ligger hos kommunerne. Branchedirektør i DI Jacob Scharff forklarer, at man i en kommune kan have succes med en teknologi gennem flere år, mens alle nabokommuner endnu ikke har taget samme teknologi i brug. Derfor mener han også, at regeringen skal hjælpe kommunerne både med penge og en strategi.
Kan spare 112 min. dagligt
Der er tid og penge at spare ved at udbrede velfærdsteknologier i højere grad. En analyse lavet af FOA og DI viser, at social- og sundhedsmedarbejdere i ældreplejen mener, at en øget brug af teknologiske hjælpemidler vil frigøre op til 25 pct. af deres arbejdstid. Det svarer til 112 min. om dagen pr. medarbejder.
Medarbejderne, som har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen, har svaret, at det især er teknologier til medicinhåndtering, IT-systemer og apps, og dikterings- og stemmestyringsværktøjer, som vil spare dem mange minutter dagligt. Dog kommer rengøringsteknologier, forflytningsteknologier og skærmbesøg lige efter.
Halvdelen af de ansatte inden for hjemmepleje og plejehjem mener, at velfærdsteknologi kan frigive mere tid til borgernære opgaver, men fire ud af fem svarer også, at de frygter, at øget brug af teknologierne kan gøre, at borgerne vil savne den personlige kontakt.
Analysen viser også, at hele 80 pct. er positive over for brugen af velfærdsteknologi i ældreplejen.
Læs mere om analysen her.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.