finder Folkecenteret det "uheldigt, at lovforslaget, når det gælder vindmøller opstillet på land, ensidigt er
rettet imod finansielle investorinteresser som ejere af vindmøller."
"De aktuelle energipolitiske forhandlinger bør føre til, at den kollektive forsyning med vedvarende energi, også når det gælder vindmøller, bliver ejet og drevet af lokale forbrugerejede forsyningsselskaber. Det er allerede tilfældet, når det gælder solvarmecentraler,
geothermi, halm, flis og store biogasanlæg."
"Samme ejerformer findes indenfor fjernvarmeforsyning og decentral kraftvarme og bør indføres som det grundlæggende princip indenfor vindmøller, hvor ejerne kan være eksisterende eller nye lokale, forbrugerejede energiselskaber."
"Der findes ikke i lovforslaget en motiveret og saglig begrundelse for, at der vil bliver opstillet flere vindmøller eller at vindmølleelektricitet vil være billigere, når vindmøllerne er opstillet og drevet af finansielle investorer, end dersom de var forbrugerejede."
Problemer for den lokale accept
Folkecenteret med Preben Maegaard i spidsen argumenterer dernæst imod, at kun naboer indenfor en 4,5 kilometers radius, som nævnt i lovforslaget, skal kunne blive medejere:
"Eftersom store vindmøller primært vil blive opstillet i tyndbefolkede områder, vil det med den i lovforslaget foreslåede 4,5 km regel, kun være en meget begrænset del af den berørte befolkning, som vil kunne blive medejere af de gennem lovforslaget påtænkte nye former for vindmøllelaug."
"I mindre øsamfund som Samsø og Ærø vil det langt fra være hele øens befolkning, og herunder ofte ikke beboerne i øernes bymæssige bebyggelser, som vil kunne blive medejere af en vindmøllepark. Derved bliver det især eksterne investorer, som vil opstille og drive vindmøllerne, hvilket må forventes at skabe problemer for den lokale accept og dermed vindmølleprojekternes gennemførlighed."
Folkecenteret argumenterer for, at staten skal fastsætte mål for hver kommune, hvilken udbygning med vindmøller man kræver opfyldt. Der kan være bykommuner med ingen eller begrænsede vindressourcer, medens andre kommuner har gode vindressourcer og arealer, der giver mulighed for mange store vindmøller.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.