
Der er 180.000 bloddonorer, der med jævne mellemrum lader sig tappe for at sikre blod til syge eller alvorligt tilskadekomne.
Men der er brug for yderligere 33.000 for at sikre stabile forsyninger, lyder det fra organisationen Bloddonorerne Danmark.
Unge er generelt underrepræsenteret blandt donorerne, og sidste år var der et lille fald i antallet af unge mellem 17 og 25, der meldte sig som donorer i forhold til året før. Det får nu bloddonorernes organisation til at tage nye midler i brug for at få kontakt til den unge målgruppe.
- Vi har blandt andet kontakt til unge bloddonorer, der er aktive på TikTok, som har sagt ja til at komme om bag kulissen på Rigshospitalet og med deres egne øjne se, hvordan man behandler blod, fra det bliver tappet og til det ender hos en patient, siger direktør Lisbet Schønau.
Håbet er, at TikTok'erne kan sprede ordet, så flere unge melder sig som donorer.
- TikTok er bare ét element, men vi går også ud på andre digitale kanaler, og vi har lanceret en ny podcast om blodets historie.
- Det er alt sammen eksempler på, at vi gør flere tiltag for at være mere til stede i unges bevidsthed, siger Lisbet Schønau.
I en spørgeskemaundersøgelse lavet for Bloddonorerne Danmark svarer 16 procent af de 18- til 34-årige, at de er meget motiverede for at give blod. Men alligevel kniber det for mange med at gøre alvor af det.
Nogle af barriererne kan være nåleskræk og fordomme om, hvordan tapningen foregår.
For 24 procent er barrieren, at de er bange for nåle, mens 26 procent svarer, at de er nervøse for at blive utilpas efter tapning.
- Det kan godt ske, at man kan blive dårlig efter en tapning, men det sker for virkelig få.
- De fleste går ud af blodbanken og har det rigtig godt, fordi de har hjulpet et menneske, de ikke kender, og har en god følelse af at have bidraget på den måde, siger Lisbet Schønau.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.