En sms fra en borgmester om kommunale forhold er hverken privat eller hemmelig. Det står klart, efter at Ankestyrelsen har afgjort en række konkrete sager, som Kommunen.dk har rejst.
Ankestyrelsen slår fast, at sms’er og e-mails, som borgmestre og kommunaldirektører sender, er omfattet af offentlighedslovens bestemmelser om aktindsigt, også selvom de ikke er blevet gemt i det kommunale elektroniske arkiv. Det skriver Kommunen.dk
Afgørelserne får offentligheds-ekspert Oluf Jørgensen til at opfordre kommunerne til at gemme borgmestres og kommunaldirektørers sms’er.
Oluf Jørgensen minder om, at der i forbindelse med minksagen kom opmærksomhed om ulovlig sletning af sms’er fra mobiltelefoner, som Statsministeriet stiller til rådighed for ministre og topembedsmænd. Den ulovlige praksis blev stoppet.
To gange medhold
Et stort antal kommuner afviste vores anmodning om aktindsigt. Især to begrundelser gik igen i kommunernes afvisninger:
For det første mente kommunerne, at vores anmodning ikke var præcis nok. Kommunerne mente, vi skulle angive en bestemt sag, hvor borgmesteren og/eller kommunaldirektøren kunne have sendt en sms eller en mail.
Men vores anmodning angav et tværgående tema, og Ankestyrelsen har givet os fuldt medhold i, at tema-anmodningen er helt i orden og skal besvares af kommunerne.
For det andet forklarede kommunerne i næsten enslydende svar, at kun hvis en sms eller en mail fra eksempelvis borgmesteren angår en konkret sag og er arkiveret på denne sag i de såkaldte ESDH-systemer (elektronisk sags- og dokumenthåndtering), kan der være tale om at give aktindsigt.
Men Ankestyrelsen har også her givet fuldt medhold til Kommunen.dk, idet også ikke-journaliseret materiale er omfattet af offentlighedsloven.
En lang række kommuner har derfor fået besked på at genbehandle anmodningerne om aktindsigt i borgmestres og kommunaldirektørers sms’er og emails.
Vigtige principper
En af landets førende eksperter i offentlighedsloven, Oluf Jørgensen, jurist og forskningschef emeritus på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, har set Ankestyrelsens afgørelser og siger, at Ankestyrelsen har fastslået nogle vigtige principper om aktindsigt:
- En anmodning om aktindsigt kan omfatte et tema med henblik på at undersøge kommunens praksis på et område, f.eks. påvirkning eller forsøg på påvirkning af mediedækningen. En anmodning om temaindsigt skal give pejlemærker for, hvilke sager og dokumenter der skal findes frem, forklarer Oluf Jørgensen.
Ankestyrelsen har fastslået, at der var tilstrækkelige pejlemærker i anmodningen, som Kommunen.dk sendte til landets kommuner. Vi bad om aktindsigt i ”borgmesterens og kommunaldirektørens henvendelser til journalister og redaktører eller andre ansatte ved lokale og regionale medier om modtagerens – eller modtagerens medarbejders medvirken i mediedækning f.eks. tv, radio eller artikler i hele perioden fra 1. januar 2018 til dags dato.”
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.