
I en ny spørgeskemaundersøgelse om skolestart og færdigheder fra Danmarks Lærerforening svarer 44 procent at børnehaveklasselederne, at børnene er ”mindre klar” til at komme i skole end for fem år siden, mens 14 procent svarer, at børnene er ”meget mindre klar”, skriver folkeskolen.dk
Undersøgelsen bygger på svar fra i alt 918 børnehaveklasseledere - hvoraf 77 procent har været børnehaveklasseleder i mere end fem år - og er foretaget i perioden fra den 10.-21. juni i år.
91 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at det især er sociale færdigheder såsom at vente i kø, danne venskaber og tage hensyn til andre børn, der mangler hos nogle børn i klasserne. 62 procent vurderer, at det er personlige færdigheder som selvværd, gåpåmod og nysgerrighed, mens 32 procent oplever, at nogle børn mangler motoriske færdigheder i forhold til deres klassekammerater.
Mindre motorisk skarpe
- De er ikke så motorisk skarpe, som de var på et tidspunkt, både i forhold til grov- og finmotorik. Der er flere, der holder dårligt på blyanten, når jeg modtager dem, men det gælder også sådan nogle ting, som at kaste og gribe, slå kolbøtter og at lege simple udelege, hvor man skal løbe stærkt, siger børnehaveklasseleder på Langelinieskolen i København Marianne Giannini.
Regitze Flannov, der er formand for undervisningsudvalget ved Danmarks Lærerforening, ser med bekymring på undersøgelsen og er bange for, at det kan komme til at følge dem senere i deres skoleforløb.
- Hvis barnet får flere benspænd, når de starter i skole, kan det være, det er noget, man også skal arbejde med senere hen i skoleforløbet, men det er også klart, at når børnehaveklasselederne i højere grad skal bruge resurser på at arbejde med basale færdigheder som at vente til det bliver ens tur, lytte, spørge og være i det skolens fællesskab, så er der selvfølgelig nogle andre faglige ting man må vente med, siger hun.
Den vigtige start
En rapport fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) om trivselsudfordringer ved skolestart, slog i 2019 fast, at ”sammensatte udfordringer ved skolestart har en tæt sammenhæng med børnenes uddannelses- og beskæftigelsessituation på den lange bane.”
Undersøgelsen viser eksempelvis, at børn, der ikke har mødt udfordringer ved skolestart har 19,7 procentpoint større chance for at gennemføre en ungdomsuddannelse, når man sammenligner med børn, der har mødt tre eller flere udfordringer ved skolestart.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.