TØNDER / AABENRAA / SØNDERBORG: Nu er undervisningsmateriale til tysk i de yngste folkeskoleklasser klar. Det kommer efter et løbende samarbejde mellem Tønder, Aabenraa og Sønderborg, som er støttet af A. P. Møllerfonden. Det oplyser Tønder Kommune.
Torsdag den 13. oktober afholdes en afsluttende temadag for tysklærere i projekt: ”Videreudvikling af Tidlig Tysk i de tre grænsekommuner Aabenraa, Tønder og Sønderborg”. Temadagen markerer, at de første undervisningsmaterialer til folkeskolens yngste tyskelever nu er klar.
Indtil nu har det været sådan, at den enkelte lærer selv stod for at tilpasse det eksisterende materiale til de yngste elever, men nu får lærere materiale, der er særligt udarbejdet til eleverne i 0. til og med 4. klasse.
- Det betyder, at lærerne får meget bedre støtte til deres undervisningsforløb, og eleverne vil opleve en endnu bedre tyskundervisning. Og fordi materialerne er digitale, skal lærerne ikke vente på produktion og distribution af de det nye materialer; De kan gøre brug af dem fra dag ét, fortæller Kim Printz Ringbæk (S), formand for Børn- og Skoleudvalget i Tønder.
Længere proces
Bag materialerne ligger et forarbejde på tværs de tre grænsekommuner Tønder, Aabenraa og Sønderborg. Projektet, som er støttet af A. P. Møllerfonden, har kørt i de tre kommuner i skoleårene 19/20, 20/21 og 21/22.
I løbet at de tre år er der ud over undervisningsmaterialer blevet udviklet evalueringsmaterialer til indskolingen og mellemtrinnet. Lærerne har desuden været på efteruddannelse og har etableret netværk.
- Tyskland er Danmarks største eksportmarked. For Aabenraa Kommune handler tidlig tysk om at gavne hele den sønderjyske region. Erhvervsmæssigt og kulturelt. Men tidlig tysk kræver pædagogiske og didaktiske kompetencer blandt lærerne og gode og tilgængelige undervisningsmaterialer. Med støtte fra A.P. Møllerfonden og gennem samarbejde med UC SYD, Sønderborg og Tønder har vi fået begge dele, fortæller Rasmus Elkjær Larsen (K), formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Aabenraa.
I Sønderborg ser man det som afgørende, hvis undervisningen i tysk skal have en god kvalitet.
- For at kunne undervise børn er det helt nødvendigt, at tysklærerne får input om tyske samfundsforhold på voksenniveau – det er vores dygtige tysklærere, der giver den tidlige tyskundervisning kvalitet, udtaler Jesper Smaling (S), udvalgsformand Børne- og Uddannelsesudvalget, Sønderborg Kommune.
FAKTA:
Projekt ”Videreudvikling af Tidlig Tysk i grænsekommunerne Aabenraa, Tønder og Sønderborg” er et samarbejde mellem kommunerne Aabenraa, Tønder og Sønderborg og UC SYD. Projektet afvikles i perioden fra efteråret 2019 til og med udgangen af 2022. Projektet er fra den 15. maj 2019 støttet med et beløb på op til 4.010.000 kr. fra A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
Projektet består af følgende:
- Kompetenceudvikling af lærere og vejledere i skolernes indskoling, mellemtrin og udskoling
- Udvikling af målrettede læremidler
- Udvikling af målrettet evalueringsmateriale
- Årlig temadag for tysklærere i de tre kommuner med henblik på videndeling
- Uddannelse af tyskfaglige vejledere på diplomniveau.
rmn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.