I en kortfattet besked onsdag eftermiddag oplyser luftfartsselskabet SAS, at det vil studere en afgørelse fra EU-Retten, der har underkendt EU-Kommissionens godkendelse af milliardstøtte fra den svenske og danske stat til SAS i 2020.
Afgørelsen kom onsdag. Lavprisselskabet Ryanair har udfordret en række europæiske støtteordninger til luftfartsselskabet fra 2020.
Dengang led luftfartsselskaberne under coronapandemien og de rejserestriktioner, der blev indført. Ifølge Ryanair var ordningerne i strid med EU-reglerne om statsstøtte.
En af de ordninger, som Ryanair angreb, var et kapitalindskud i SAS fra den danske og svenske stat gennem køb af SAS-aktier og -obligationer. Indskuddet havde en samlet værdi af 11 milliarder svenske kroner.
Statstilskud ikke OK
Den ordning burde ifølge EU-Retten ikke have været godkendt.
- SAS vil nu sammen med staterne gennemgå indholdet af afgørelsen såvel som mulige veje videre og vil vende tilbage til det emne, når der er relevant information at dele, skriver SAS i en meddelelse onsdag eftermiddag.
Afgørelsen fra EU-Retten kan ankes til EU-Domstolen.
Ifølge advokat Michael Honoré med speciale inden for statsstøtteret og generel EU-ret kan det tage over to år, før der er nået en endelig afgørelse i en ankesag.
Alvorlig betydning
I en analyse onsdag eftermiddag skriver, at Sydbanks senioraktie- og luftfartsanalytiker Jacob Pedersen dommen kan få "alvorlig betydning" for SAS. Også selv hvis SAS kan beholde hele eller dele af de 11 milliarder svenske kroner.
- Dagens pressemeddelelse fra SAS er ekstremt kortfattet og giver indtrykket af, at selskabet ikke havde forventet dette udfald, skriver han.
- I de sidste 20 år har SAS haft flere "nærdødsoplevelser". Forskellen denne gang er, at der er høj risiko for at den danske stat bliver sat på sidelinjen uden mulighed for at hjælp.
- Dommer efterlader altså potentielt gigantisk usikkerhed om SAS' fremtid, konkursbeskyttelsen og selskabets overlevelse.
Ifølge Jacob Pedersen er "skrækscenariet", at SAS skal betale de 11 milliarder kroner tilbage. Det vil med "meget stor sandsynlighed resultere i en SAS-konkurs."
Domstolens afgørelse har onsdag medført, at den i forvejen sønderskudte SAS-aktie har tabt yderligere værdi. Efterfølgende faldt aktien, der åbnede i 21 øre, til 19 øre, hvor den stadig befinder sig omkring klokken 17.30.
* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.
* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.
* Før corona havde SAS over 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet cirka 30 millioner passagerer til over 125 destinationer.
* Corona har dog medført et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS' økonomi.
* I marts i år fløj selskabet 1,9 millioner passagerer, mens tallet i marts 2019 inden corona lød på 2,5 millioner.
* Sverige og Danmark ejer hver 21,8 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.
* SAS havde før corona 13.000 ansatte - inklusive deltidsansatte. Opgjort i fuldtidsstillinger havde selskabet samlet 10.400 stillinger. I det seneste regnskab er tallet 7500.
Kilder: SAS og Ritzau.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.