
De er egentlig meget smarte og gode for både miljø og turister. Men her stopper det positive så måske også. For efterhånden som el-løbehjulene siden januar har gjort deres indtog i flere og flere byer fra Vejle til København, kan byerne også melde om kaos-lignende tilstande, når folk er færdige med at bruge dem.
De bliver nemlig gerne bare smidt eller stillet uhensigtsmæssigt midt på fortovet efter brug.
I Vejle har man snart haft et par uger til at vænne sig til de 100 nye el-løbehjul i gadebilledet, men selvom der ifølge kommunen er 50 steder, man kan aflevere det efter brug, kniber det med at finde dem.
I Aarhus har man fra starten forsøgt at imødekomme rodet, men på trods af begrænsningen på 150 el-løbehjul ligger de stadig hulter til bulter på fortovene.
I København blev der i juni også indført en begrænsning på 200 løbehjul i Middelalderbyen og 3.000 i resten af byen. Alligevel har kommunen berettet om, at fx fejemaskiner ikke kan komme til, uden at medarbejderne må stige ud flere gange og flytte løbehjulene.
Derfor har København indført skærpede regler over for udlejningsfirmaerne om, at de skal sikre, at de kun bliver afleveret på særlige stationer til formålet rundt om i byen, som der findes til elcykler.
- De nye regler betyder, at el-løbehjul ikke må være til gene for vores folk. Firmaerne skal forklare os, hvordan de har tænkt sig at leve op til dét krav. På den måde forsøger vi at undgå, at der står løbehjul i vejen alle vegne, siger Mikkel Halbye Mindegaard, chef for kommunens bylivs-afdeling, som udsteder tilladelser og stiller krav til løbehjulsfirmaerne, til Fagbladet 3F.
Dog kræver det en ændring af vejloven, før kommunerne kan få bemyndigelse til at bruge de krævede håndhævelsesmuligheder.
Minister vil se på klimaaftrykket
I Odense rullede løbehjulene ud 1. juli, men heller ikke her har det været uden problemer. Kommunen har forsøgt sig med såkaldt geo-fencing, som skulle begrænse farten til fem km/t i blandt andet gågaden, men det virker ikke.
Derfor er kommunen i dialog med producenten Voi, som arbejder på at løse problemet, så de ikke kan køre med 20 km/t på gågaden.
Senest er transportminister Benny Engelbrecht (S) også gået ind i sagerne om el-løbehjul. Her er det klimaaftrykket, ministeren er klar til at kigge på. Han lægger op til, at CO2-printet skal på dagsordenen til januar. Her skal hele forsøgsordningen med el-løbehjulene nemlig evalueres. Og selvom den rapport hovedsageligt skulle have handlet om sikkerheden på gader og stræder, vil ministeren altså også kigge på miljøpåvirkningen. Blandt andet har det været fremme, at mange af de første løbehjul bare holder nogle måneder.
Mange kører påvirkede
Den seneste tid har Københavns Politi også stoppet mange løbehjulsbrugere for trafikale overtrædelser eller med alkohol i blodet. Bare fredag aften og natten til lørdag kunne de ifølge TV2 Lorry sigte 15 personer, der var alkoholpåvirkede, og 30 for andre overtrædelser som at køre to på ét løbehjul. Weekenden inden gjaldt sigtelserne 28 personer, der var påvirket af alkohol eller narkotika.
Ifølge kommunen.dk er blandt andre Roskilde og Aalborg ved at undersøge mulighederne for el-løbehjul, og flere kommuner melder også klar.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.