KØBENHAVN: El-løbehjul giver udfordringer for sikkerheden i de københavnske gader. Efter en række personskader på folk, der er kørt galt, begynder Bispebjerg Hospital og Frederiksberg Hospital nu systematisk at registrere skaderne, skriver Fagbladet 3F.
Hospitalerne iværksætter derefter fra 1. september en tilbundsgående undersøgelse.
Det sker efter et pilotprojekt, hvor Akutmodtagelsen på Bispebjerg hospital og Akutklinikken på Frederiksberg hospital i april måned registrerede 12 skader på personer, der kørte galt på et elløbehjul, oplyser overlæge Søren Wistisen Rasmussen, leder af de to skadestuer.
- Pilotprojektet skulle afklare, om der er et problem, og det er der. Den alvorligste skade var et alvorligt underarmsbrud. Ellers har vi hyppigst set ansigtsskader, flænger, hudafskrabninger og flækkede øjenbryn. Og ulykkerne sker oftest for unge menesker, siger Søren Wistisen Rasmussen til Fagbladet 3F.
Leder efter mønster
De nye elektriske løbehjul, der har været lovlige siden nytår, kan efterhånden ses overalt i København. De kan køre 20 kilometer i timen, og hjelm er ikke et krav. Løbehjulene er lydløse for andre trafikanter – også fodgængere.
- De næste to måneder vil vi prøve at finde et mønster i skaderne. Og som noget nyt også registrere fodgængere, der kommer til skade, fordi de bliver ramt af et elløbehjul, siger Søren Wistisen Rasmussen.
Når det er klarlagt, starter skadestuerne 1. september og tre måneder frem en større, tilbundsgående undersøgelse.
- Her tager vi alt med. Også elcykler og Segways og samarbejder med Københavns Kommune om at klarlægge, hvor ulykkerne oftest sker. Hvor de værste steder i byen er, siger han.
Grunden til, at der er så mange løbehjul alle vegne i København, er, at to internationale kæder har stillet dem på gaden, hvor de kan lejes via en app. For at undgå totalt el-løbehjulskaos vedtog politikerne i Københavns Kommune sidst i juni en etårig forsøgsordning, der begrænser antallet af løbehjul.
Reglerne betyder, at der fremover kun må opstilles 200 udlejningscykler og 200 udlejningsløbehjul i Københavns indre by, ved de store stationer og på strøggaderne.
For resten af byen er der et loft på 3.000 elcykler og 3.000 løbehjul. Det bliver leverandørernes ansvar at sikre, at el-løbehjul og udlejningscykler kun kan lejes ud og afleveres de steder, der er givet tilladelse til.
Der vil blive lavet en status på forsøgsordningen i første kvartal af 2020 for at vurdere, hvordan brugen af el-løbehjul påvirker København.
MG
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.