
En positiv udvikling i, hvor mange lærere der har forstand på det fag, de underviser i, gik sidste år den forkerte vej igen. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
I alle år fra 2013 til 2019 var der en stigning i andelen af timer i folkeskolen, som blev afholdt af lærere med det underviste fag som linjefag (såkaldt formel kompetence) eller af lærere med kompetence vurderet tilsvarende af skolelederen.
Men i 2021 var der et fald sammenlignet med de senest tilgængelige tal fra 2019. (Der blev ikke indsamlet data i 2020). Det er første gang i alle de år, hvor tallene har været tilgængelige, der er observeret et fald.
Faldet var størst for natur/teknologi samt for håndværk og design, hvor andelen faldt med hhv. 5,3 og 4,6 procentpoint fra 2019 til 2021.
Det er dog ikke i alle fag, at andelen faldt, idet andelen af idrætstimer med lærere med formel eller vurderet kompetence steg med 1,4 pct. point i 2021.
Bedst i landkommuner
Tallene viser kun mindre geografiske forskelle på, hvor mange timer der undervises af lærere med kompetence i fagene.
Danmarks Statistik grupperer i de fem grupper hovedstadskommuner, storbykommuner, provinsbykommuner, oplandskommuner og landkommuner (se fordeling her)
Den største forskel findes i fransktimerne, hvor landkommunerne ligger bedst med 97,4 pct. af timerne med en egentlig fransklærer mod 83,3 pct. i provinskommunerne.
Også i natur/teknologi er der nævneværdig forskel, idet andelen var 69,5 pct. i landkommuner og 59,2 pct. i hovedstadskommuner, oplyser Danmarks Statistik.
Sammenhæng med frafald efter udskoling
At det har betydning for eleverne, om lærerne er fagligt kompetente, tyder en sammenligning af udskolingselever på.
Blandt de elever, der afsluttede 9. klasse i juni 2020, var færrest i gang med en ungdomsuddannelse tre måneder senere, hvis de ikke havde haft fagligt kompetente lærere.
Blandt elever, som blev undervist af en lærer med formel/vurderet kompetence i mindre end 75 pct. af timerne i udskolingen, var 6,3 pct. ikke i gang med en uddannelse tre måneder efter afslutningen af 9. klasse, hvilket er en betydeligt større andel end de øvrige elever.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.