
SLAGELSE: Projektlederen, der stod i spidsen for Slagelse Kommunes indkøb af den tidligere storebæltsfærge M/F Broen, ændrede sandsynligvis i et notat modtaget fra en udbudsjurist, inden det blev forelagt byrådet.
Notatet, som projektlederen muligvis ændrede, blev skrevet i forbindelse med, at der skulle tages en beslutning om indgåelse af en hovedentreprise eller en totalentreprise i forbindelse med købet af færgen. Byrådet ender med at vælge en hovedentreprise.
"Denne beslutning går imod anbefalingen fra udbudsjuristen om at indgå en totalentrepriseaftale, da det vurderes at være det bedste for en opgave af det omfang, M/F Broen forventes at være. I delforløbet drøftes tillige spørgsmålet om udbudsforpligtelse. Indkøb og Forsikring udarbejder på foranledning af TH (projektlederen red.) et notat omkring udbudsforpligtelse. I det skriftlige materiale ser det ud til, at der ændres i det oprindelige notat, som TH modtager fra udbudsjuristen, og at det sandsynligvis er TH, der foretager ændringen. Det er den ændrede udgave af notatet, der vedlægges som bilag til sagen på Byrådets møde den 23. marts 2020," lyder det i en rapport, der er bestilt af byrådet som følge af, at udgifterne i forbindelse med færgekøbet vil blive markant højere end forventet, hvis færgen skal kunne bruges til den ønskede formål, som følge af fravalget af en totalentreprise.
Skal forløb have konsekvenser for ansatte?
Nu skal økonomiudvalget i den kommende uge tage stilling til om forløbet skal have konsekvenser for de involverede. Den pågældende projektleder er gået på pension, men sagen kan få konsekvenser for hans overordende. Sagen kommer i hvert fald bag på Slagelses borgmester.
- Jeg er rystet over det, jeg læser. Det er bestemt ikke en måde at arbejde på, som jeg genkender fra de dygtige medarbejdere, som jeg omgiver mig med til dagligt, siger borgmester Knud Vincents (V) ifølge Sjællandske Medier, efter at have læst rapporten.
Det var den nu pensionerede projektchef, der i sin tid underskrev købsaftalen på færgen, hvilket er usædvanligt, konkluderer notatet. I redegørelsen kommer det ligeledes frem, at der "også er en mindre skriftlighed, end hvad der kunne forventes af en offentlig myndighed".
Rapporten kommer dog ikke med nogen endegyldig dom over, om nogle af flere skiftende bevillingsansvarlige chefer i forløbet fører tilsyn med forvaltningen af bevillingen, idet den opgave kan være foregået mundtligt.
"Der kan således ikke drages nogen entydig konklusion om, der har været en tæt ledelsesmæssig involvering i projektet omkring erhvervelse og landsætning af M/F Broen."
Købt ind til at være et vartegn
Slagelse Kommune købte i 2020 af M/F Broen for ti mio. kr. med den ambition, at den skulle være et museum og vartegn for den gamle Halsskov Færgehavn.
Siden har færgen dog vist sig at være i så dårlig stand, at det vil kræve et større millionbeløb at gøre den klar til at kunne agere museum og efterfølgende tre til seks mio. kr. årligt på vedligeholdelse og opvarmning for at kunne opretholde færgen i en stand, hvis den skal kunne bruges til det formål.
De øgede udgifter har bl.a. sat en diskussion i gang, om den gamle færge i stedet for at blive sat i stand skal skrottes, da det vil være den billigste løsning. Den mulighed ser der dog ikke ud til at være flertal for i byrådet.
Det er nu mere end 54 år siden, at M/F Broen, der blev bygget i 1951, sidst har lagt til kaj ved det gamle DSB-leje i Halsskov. Dengang fragtede færgen passagerer mellem Halsskov og Knudshoved på Fyn, hvor den kunne have 70 biler med ombord.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.