dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
AKTUELT:Finanslov 2026BeredskabGrøn trepartBudget 2026Podcast: Ledelse i forandringKV25Kunstig Intelligens
Hos Forsvaret er der stor tilfredshed med en ordning med de nordjyske kommuner, der giver mere frihed til at tilrettelægge øvelser.
Forsvaret

Forsvarets tunge køretøjer får lettere adgang til nordjyske veje

De 11 nordjyske kommuner er blevet enige om en regelforenkling, som giver Forsvaret mere handlefrihed.

Forsvarets særtransporter bliver hyppigere og tungere i fremtiden, og en ny aftale mellem de 11 nordjyske kommuner og Forsvaret skal forenkle reglerne og gøre det lettere at gennemføre transporterne. Det oplyser Aalborg Kommune, som er tovholder for ordningen.

I dag skal Forsvaret søge Vejdirektoratet, der er myndighed på området, om tilladelse til særtransporterne. Det kræver en høring af hver enkelt kommune i forhold til ruten.

Det nye, fælles tiltag vil fjerne sagsbehandling ved, at der i kommunerne udarbejdes en liste over, hvilke veje, broer og bygværker, der ikke kan holde til særtransporterne. Det betyder et farvel til ansøgninger og høringer og giver Forsvaret mulighed for fri færdsel ad egnede veje.

- Vi behøver ikke at blive hørt, så længe Forsvaret holder sig uden for de her områder. Det er en gevinst for alle parter, siger Alvaro Arriagada, direktør i By og Land i Aalborg Kommune. 

Nu skal Aalborg koordinere indsatsen med de øvrige nordjyske kommuner, og der etableres en fælles database til planlægning. 

- Forsvaret har sagt, at de kommer til at indsende flere ansøgninger, fordi de får mere tungt materiel, og så ville vi se ind i, at vi skal mande op på embedsværket for at kunne foretage vurderingen fra gang til gang. Derfor er det sund fornuft at finde en bedre løsning, forklarer afdelingsleder i By og Land Per Key Kristiansen. 

Der findes allerede faste processer, så eventuelle skader på vejene bliver vurderet i forhold til en eventuel erstatning, og værdien af de kommunale veje ikke forringes. 

Tilfreds major

Hos Forsvaret er der stor tilfredshed med ordningen, fordi man er afhængig af en fleksibel anvendelse af store dele af vejnettet.

- Det er vores håb og ønske, at det kunne være en model, som vi også kunne bruge i de øvrige kommuner, siger Mogens G. Clausen, major og chef for Færdselssektionen ved Forsvaret.

Modellen med fri bevægelighed på de veje og bygværker, der kan holde til køretøjernes vægt og størrelse, er allerede kendt fra Bornholm. 

Før det tunge materiel ruller ud, skal ordningen have grønt lys i de 11 nordjyske kommuner, der også hver især skal indgå en individuel aftale med Vejdirektoratet.

dotn
 
 
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/forsvarets-tunge-koeretoejer-faar-lettere-adgang-til-nordjyske-veje

GDPR