
HOLBÆK: Onsdag er ikke bare første skoledag for kommunens børn og unge. Det er også dagen, hvor skolernes første frihedsforsøgtiltag møder virkeligheden.
Holbæk er en af syv kommuner, som har fået frie tøjler til at afprøve nye metoder på et udvalgt velfærdsområde i tre år. Sammen med Esbjerg har Holbæk fået frihed på skoleområdet.
Kommunalbestyrelsen har gennem en ny styrelsesvedtægt løsnet tøjlerne og forpligtet sig til at give skolerne en høj grad af frihed til at skabe den bedst mulige skole lokalt.
For kommunens 11 folkeskoler og det 10. klassecenter, der er omfattet af det tre-årige forsøg, har det indtil videre især udmøntet sig i kortere skoledage og prioritering af flere to-voksentimer. Det fremgår af skoleledernes status til kommunen inden sommerferien. Her fremgår det, at foreløbig otte af skolerne har besluttet at ændre på skoledagens længde og prioritere to-voksentimer. Det sker dels ved at afkorte pauser og skære i antal lektioner.
Et andet hit er indførelsen af en fast ugentlig dag uden faste timer på skemaet. Det vælger seks skoler at indfase under hver deres betegnelse. På Kildebjergskolen kalder man det temadag.
Her har man desuden konkret valgt, at elever i 0.-2. klasse fremover skal have 22 timer pr. uge mod de 28 timer, som var gældende før sommerferien. I 3.-5. klasse får de 26 timer mod tidligere 28-31 ugentlige timer. For 6.-8. klasse bliver det 28 timer plus 2 studielektioner mod tidligere 31-33 timer pr. uge, og 9. klasse samt X-klassen, som er skolens specialtilbud, får 29 timer plus 2 studielektioner mod tidligere 33 timer pr. uge.
- Vi tror på, at det her giver kvalitet og er noget, der løfter. Det er jo ikke nødvendigvis sådan, at flere timer på børnenes skema er lig med bedre kvalitet, måske tværtimod trættere børn og færre voksne i timerne, siger skoleleder Mette Arnth Vadsager til TV2 Øst.
De færre lektioner frigiver tid til, at der kan være flere voksne i hver lektion. Det skal give bedre mulighed for at arbejde med det enkelte barns sociale og faglige udvikling.
Frihed til at eksperimentere
Ambitionen er ifølge kommunalbestyrelsens rammer og retning for frihedsforsøget, at friheden skal omsættes til øget kvalitet og give plads til øget faglighed og trivsel til gavn for eleverne. Det er vigtigt, at skolerne tager afsæt i de lokale forhold, det lokale særkende og de lokale behov og ønsker til forandring, understreges det i dokumentet.
- Jeg synes, det er spændende at se, hvor forskelligt det udvikler sig, og håber at se nogle skoler, der udvikler sig mere og mere hen i retning af det, eleverne også synes giver mening, og som man lokalt synes giver mening. Jeg har ikke nogen holdning i forvejen til det, de gør, jeg følger det nysgerrigt, siger Tanja Steffe Nøhr, der er chef for læring og trivsel i Holbæk Kommune til TV2 Øst.
Frihedforsøget løber over skoleårene 2021/2022, 2022/2023 og 2023/2024, og rammerne giver plads til at eksperimentere, evaluere og ændre undervejs. Således starter seks skoler også ud med ingen eller kun få ændringer af skoledagen, da de ønsker at bruge efteråret på at kvalificere idéer og initiativer i frihedsforsøget.
Udviklingen kan følges på børnenesskole.dk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.