
Kommunerne har behov for et nationalt videns- og rådgivningsapparat til at udvikle driften af de kommunale institutioner, skriver to fremtrædende kommunale børne- og kulturchefer i en kommentar
12. JUL 2007 10.31
Af Børne- og Kulturdirektør, Næstved, og formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen og Børne- og Fritidsdirektør, Lyngby-Taarbæk, og bestyrelsesmedlem, Børne- og Kulturchefforeningen, Klaus Nørskov
I kommunerne står vi over for en særdeles vigtig og alvorlig opgave. Vi er nødt til at sikre fusion mellem de legitime politiske og ledelsesmæssige krav og de fagprofessionelles (fx lærere og pædagogers) måde at tænke og arbejde på.
På den ene side vil vi politisk og ledelsesmæssigt styre institutionerne og herved medvirke til at sikre kvalitet, dokumentation og evaluering, forældre- og brugerindflydelse samt gennemsigtighed i institutionens opgaveløsning. På den anden side er det nødvendigt at forstå og erkende, at de fagprofessionelles motivation, indre drev og mission med arbejdet ikke kan styres ovenfra via krav og regler.
Lovgiverne må sikre et frirum
Fra lovgivningens side må der sikres mål og rammer og et frirum til kommunerne til at drive deres institutioner. Ligesom der må sikres god ledelse på institutionerne og et frirum inden for de nationale og kommunale mål og rammer til at drive institutionerne.
Vi skal sætte rammer, mål, vilkår og incitamenter op for selvstyrende institutioner og team af medarbejdere og sikre hjælp, støtte og rådgivning til lærerne og pædagogerne i forhold til proces og opgaveløsning. Herved kan vi kombinere det politiske styrings- og dokumentationskrav med lærere og pædagogers professionsideal, så vi sammen arbejder i retning af fælles mål.
Alle prøver at opfinde den dybe tallerken
I Danmark eksisterer der en forventning om, at den enkelte kommune eller institution selv udvikler metode og sprog ift. det pædagogiske arbejde, kvalitetsudvikling og dokumentation - samtidig med, at der mangler en kultur, der kan understøtte videndeling og effektive systemer til videndeling. Det indebærer, at alle prøver at opfinde den dybe tallerken - hver gang med risiko for begrænset effekt og højt ressourceforbrug.
National opgave at sikre rådgivning
Mestring af området forudsætter, at der stilles et eksternt videns- og rådgivningsapparat til rådighed for institutionerne.
En opgave som bør løses på nationalt plan ? i samarbejde med kommunerne, forskningsinstitutioner og de bogforlag, der arbejder med udgivelse af pædagogiske materialer.
Et fælles sprog og definitioner af metode er afgørende, så institutioner og kommuner kan tale sammen på tværs.
Der er bl.a. brug for modeller og eksempler på pædagogiske forløb og for fælles retningslinier for dokumentation og evaluering, så materialet kan benyttes både i det daglige arbejde med det enkelte barn og til afrapportering til forældre, ledelse og byråd.
?Apparatet? skal ses som et tilbud til den enkelte institution/fagprofessionelle, som grundlag for, at institutionen kan løse sin opgave. I forbindelse hermed må der sikres en lokal kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere, så de har forudsætningen for at løfte opgaven.
Hvor vandene skilles
En forudsætning for en vellykket fusion er, at der overordnet er enighed om målene. Langt hen ad vejen er politikere, ledelse og de fagprofessionelle enige omkring målene for børns udvikling og læring. Det gælder bl.a. i forhold til, at der skal kvalitetsudvikles, samarbejdes med forældrene, dokumenteres og at børn skal tilegne sig stærke kompetencer i daginstitutionen og skolen, så de er godt rustet til deres videre liv.
Det, der i dagligdagen skiller vandene, er vægtningen mellem de faglige og sociale kompetencer, hvordan de fagprofessionelle skal kunne mestre de mange modsatrettede krav, og hvordan de skal kunne dokumentere deres arbejde.
Brug for national handlingsplan
For at komme godt i mål har vi brug for en national handlingsplan på området, hvor institutioner optræder som stærke enheder styret af mål og rammer givet af lovgivningen, det lokale byråd og institutionsbestyrelsen. Inden for rammer, hvor institutionen er sikret ret og pligt til at foretage egne prioriteringer, metodevalg, organisering etc.
Pris: To milliarder
Desuden har vi brug for økonomi til udvikling og drift af ?apparatet?, hvorfor vi foreslår, at der findes et par hundrede mio. af de 2 mia., som er afsat til udvikling af dagtilbudsområdet samt nogle af de mange midler, der er afsat af staten til udvikling af folkeskolen mv.
I kommunerne står vi over for en særdeles vigtig og alvorlig opgave. Vi er nødt til at sikre fusion mellem de legitime politiske og ledelsesmæssige krav og de fagprofessionelles (fx lærere og pædagogers) måde at tænke og arbejde på.
På den ene side vil vi politisk og ledelsesmæssigt styre institutionerne og herved medvirke til at sikre kvalitet, dokumentation og evaluering, forældre- og brugerindflydelse samt gennemsigtighed i institutionens opgaveløsning. På den anden side er det nødvendigt at forstå og erkende, at de fagprofessionelles motivation, indre drev og mission med arbejdet ikke kan styres ovenfra via krav og regler.
Lovgiverne må sikre et frirum
Fra lovgivningens side må der sikres mål og rammer og et frirum til kommunerne til at drive deres institutioner. Ligesom der må sikres god ledelse på institutionerne og et frirum inden for de nationale og kommunale mål og rammer til at drive institutionerne.
Vi skal sætte rammer, mål, vilkår og incitamenter op for selvstyrende institutioner og team af medarbejdere og sikre hjælp, støtte og rådgivning til lærerne og pædagogerne i forhold til proces og opgaveløsning. Herved kan vi kombinere det politiske styrings- og dokumentationskrav med lærere og pædagogers professionsideal, så vi sammen arbejder i retning af fælles mål.
Alle prøver at opfinde den dybe tallerken
I Danmark eksisterer der en forventning om, at den enkelte kommune eller institution selv udvikler metode og sprog ift. det pædagogiske arbejde, kvalitetsudvikling og dokumentation - samtidig med, at der mangler en kultur, der kan understøtte videndeling og effektive systemer til videndeling. Det indebærer, at alle prøver at opfinde den dybe tallerken - hver gang med risiko for begrænset effekt og højt ressourceforbrug.
National opgave at sikre rådgivning
Mestring af området forudsætter, at der stilles et eksternt videns- og rådgivningsapparat til rådighed for institutionerne.
En opgave som bør løses på nationalt plan ? i samarbejde med kommunerne, forskningsinstitutioner og de bogforlag, der arbejder med udgivelse af pædagogiske materialer.
Et fælles sprog og definitioner af metode er afgørende, så institutioner og kommuner kan tale sammen på tværs.
Der er bl.a. brug for modeller og eksempler på pædagogiske forløb og for fælles retningslinier for dokumentation og evaluering, så materialet kan benyttes både i det daglige arbejde med det enkelte barn og til afrapportering til forældre, ledelse og byråd.
?Apparatet? skal ses som et tilbud til den enkelte institution/fagprofessionelle, som grundlag for, at institutionen kan løse sin opgave. I forbindelse hermed må der sikres en lokal kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere, så de har forudsætningen for at løfte opgaven.
Hvor vandene skilles
En forudsætning for en vellykket fusion er, at der overordnet er enighed om målene. Langt hen ad vejen er politikere, ledelse og de fagprofessionelle enige omkring målene for børns udvikling og læring. Det gælder bl.a. i forhold til, at der skal kvalitetsudvikles, samarbejdes med forældrene, dokumenteres og at børn skal tilegne sig stærke kompetencer i daginstitutionen og skolen, så de er godt rustet til deres videre liv.
Det, der i dagligdagen skiller vandene, er vægtningen mellem de faglige og sociale kompetencer, hvordan de fagprofessionelle skal kunne mestre de mange modsatrettede krav, og hvordan de skal kunne dokumentere deres arbejde.
Brug for national handlingsplan
For at komme godt i mål har vi brug for en national handlingsplan på området, hvor institutioner optræder som stærke enheder styret af mål og rammer givet af lovgivningen, det lokale byråd og institutionsbestyrelsen. Inden for rammer, hvor institutionen er sikret ret og pligt til at foretage egne prioriteringer, metodevalg, organisering etc.
Pris: To milliarder
Desuden har vi brug for økonomi til udvikling og drift af ?apparatet?, hvorfor vi foreslår, at der findes et par hundrede mio. af de 2 mia., som er afsat til udvikling af dagtilbudsområdet samt nogle af de mange midler, der er afsat af staten til udvikling af folkeskolen mv.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.