
ESBJERG: Udvalget foreslår, at der i stedet kommer ordninger, som giver borgeren en kontant gevinst ved at arbejde.
Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) har under overskriften 'Væk Med Bøvlet' opfordret jobcentre, a-kasser, borgere og virksomheder til at komme med forslag til forenklinger af arbejdsgange, blanketter mv.
De kommunale beskæftigelsespolitikere er ikke inviteret til at komme med forslag, men Arbejdsmarkedsudvalget har alligevel valgt at tage udfordringen op.
Formand for Arbejdsmarkedsudvalget Henrik Vallø (K) siger:
- Staten behandler kommunerne som om vi er en modstander. Det er helt ulogisk for vi har fuldstændig samme interesser i beskæftigelsespolitikken. Vi vil også gerne hjælpe så mange som muligt med at få et arbejde og virksomhederne med at få arbejdskraft, siger han med tilføjelsen:
- Kommunerne er nødt til at bruge mange kræfter på at overholde et meget detaljeret regelsæt. Vi vil hellere have lidt friere rammer til at sætte den enkelte borger i centrum og finde en løsning, der passer til den enkelte, siger altså Henrik Vallø.
Fem forslag fra Esbjerg
Arbejdsmarkedsudvalget har udarbejdet forslag til Inger Støjberg om at ændre på 5 områder:
1. Den stramme styring med både detaljerede lovgivningskrav til indsatsen - indhold og hyppighed - kombineret med et kompliceret refusionssystem
Udvalget foreslår, at lovgivningen forenkles, så der bliver færre regler og mere kommunal handlefrihed til at tilrettelægge indsatsen
2. Kommunerne bruger mange kræfter på dokumentation. Det gælder både lægeerklæringer og arbejdstid hos sagsbehandlere
Mange borgere søger om revalidering, fleksjob eller førtidspension uden at opfylde kriterierne. Kommunen skal i alle tilfælde dokumentere begrundelsen for et afslag.
Udvalget foreslår, at kommunerne får mulighed for at give afslag uden dokumentation, hvor det er åbenlyst, at borgeren ikke opfylder betingelserne. Hvis borgeren er uenig i afslaget, er der mulighed for at indbringe det for klagesystemet
3. Køb af uddannelse til ledige og andre målgrupper er omgærdet af formelle krav. Ringbind efter ringbind fyldes af individuelle kontrakter
Hver gang jobcentret aftaler med en ledig, at han eller hun skal gennemføre fx et IT kursus, skal der indgås en separat kontrakt med uddannelsesinstitutionen.
Udvalget foreslår, at uddannelse af revalidender og ledige finansieres som andre uddannelsessøgende. Alternativt foreslås, at der etableres et forenklet afregningssystem.
4. Jobcentrets arbejde kunne blive mere effektivt, hvis borgerne i højere grad oplevede en gevinst ved at udnytte deres arbejdsevne så godt som muligt
Udvalget foreslår, at:
a) Tilskud til fleksjob forenkles med kun én tilskudssats og en gevinst for borgeren ved at øge timetallet. Der er i dag to tilskudssatser og borgeren får den samme ydelse uanset hvor mange timer han eller hun arbejder
b) Personer, der er visiteret til fleksjob, får større medansvar for at finde et job, og kommunen får mulighed for at lukke sagen, hvis borgeren ikke medvirker
Fleksjob skal i reglen tilpasses til borgerens helbred. Hvis borgeren derudover har mange krav til jobbet, er det meget vanskeligt at finde et job inden for en rimelig periode.
c) Der indføres en rehabiliteringsydelse for borgere, hvor der er behov for en længere periode til afklaring af arbejdsevne
Ydelsen skal give kommunen bedre mulighed for at undersøge om borgerens arbejdsevne set over længere tid kan forbedres, så man kan finde den rette støtteordning
d) Der iværksættes en udredning af, hvordan der kan skabes en mere sammenhængende indsats for sygemeldte forsikrede ledige
En tiendedel af de forsikrede ledige er sygemeldte og bevæger sig dermed mellem to lovgivninger.
5. Adskillelsen af udbetaling af ydelser og jobcenter medfører ekstra forbrug af ressourcer
Udvalget foreslår, at kommunerne får større frihed til selv at bestemme organiseringen.
I lovgivningen er der indarbejdet vandtætte skodder mellem udbetaling af ydelser og indsatsen for at få borgeren ind på eller tilbage til arbejdsmarkedet.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.