

Beskæftigelsesudvalget fandt i den ene sag, at afgørelsen om sygedagpenge var truffet af anden aktør. I den anden sag fandt udvalget, at afgørelsen om sygedagpenge var truffet af kommunen og ikke af anden aktør.
I den første sag havde kommunen indgået en samarbejdsaftale med et datterselskab i en privat koncern om reduktion af udgifterne til sygedagpenge. Koncernen havde samtidig indgået en rammeaftale med et vikarbureau. En vikar, der havde truffet afgørelse om ret til sygedagpenge, var rekvireret af datterselskabet i henhold til denne vikarrammeaftale. Vikarrammeaftalen var det eneste grundlag for vikarens arbejde for kommunen.
Beskæftigelsesudvalget fandt, at aftalegrundlaget for vikarens arbejde i kommunen ikke var en klar og entydig vikaraftale. Vikaren udførte arbejdet for datterselskabet som led i datterselskabets forpligtelser i henhold til samarbejdsaftalen med kommunen. Datterselskabet måtte derfor anses for anden aktør.
Læs Principafgørelse 185-11 her
I den anden sag fandt Beskæftigelsesudvalget, at en vikaraftale mellem en kommune og et vikarbureau var en entydig vikaraftale. Her var der ikke tale om, at kommunen overdrog opgavevaretagelsen til vikarbureauet. Vikaren, der havde truffet afgørelse om ret til sygedagpenge, havde derfor truffet afgørelsen på kommunens vegne som en kommunalt ansat vikar og ikke som anden aktør.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.