
Østjylland vil endda ende i førertrøjen, mener han. Især hvis der kommer til at køre både biler og højhastighedstog over Kattegat.
- Med hurtigtog vil en togtur mellem Århus og København tage 35-40 minutter. Det betyder, at københavnere vil kunne flytte til Skanderborg, Odder og Århus og arbejde i hovedstaden.
- Og det vil være attraktivt. Ikke bare er København modsat Østjylland ved at sande til i infrastrukturproblemer og trafik. Boligerne i Østjylland er markant billigere end i København, siger han.
Politisk bro-flertal
Samtidig vil en ny bro betyde et løft for erhvervslivet i Østjylland og store dele af Jylland, mener han.
- Udviklingen kan gøre Århus til Danmarks centrum. Det vil tage tid, måske 50 eller 100 år, men jeg tror, det vil ske, siger Jesper Bo Jensen.
Professor i strategi Anders Drejer, Handelshøjskolen i Århus, er enig.
- Reelt er den danske infrastruktur jo brudt sammen. Det tager op mod fire timer at rejse fra centrum af Århus til centrum af København næsten uanset, hvilket transportmiddel, man bruger. Det er uholdbart, siger han.
Der tegner sig nu et politisk flertal i Folketinget for broen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.