'Det er let at sætte sig ind i, hvor svært det er at blive ramt af en demenssygdom i familien. Udover at blive ramt af en personlig tragedie, blive den demente og de pårørende en del af et system, der består af mange behandlere og offentlige instanser.
For at lette livet for såvel de demente som for de pårørende, har kommunerne gennem de seneste 15-20 år arbejdet med at udvikle og tilpasse demensindsatsen til de løbende udfordringer og har specialiseret indsatsen, bl.a. i form af en særlig organisering, udvikling af de faglige kompetencer og tilbud målrettet de demente borgere.
En ny undersøgelse viser, at kommunerne er lykkedes med at yde en målrettet indsats for de godt 42.000 demensramte borgere, som kommunerne er i kontakt med. F.eks. har alle kommuner i dag en demenskonsulent, som rådgiver og vejleder demente og pårørende samt underviser medarbejdere.
Undersøgelsen viser også, at kommunerne er gode til at etablere særlige tilbud målrettet demente borgere.
97 pct. af kommunerne har særlige botilbud til demente og langt størstedelen af kommunerne tilbyder særlige døgnaflastningstilbud, særlige dag- og aktivitetstilbud, afløsning i eget hjem og særlige tilbud til dementes pårørende.
Barrierer i loven
Desværre viser undersøgelsen også, at der lovgivningsmæssigt er barrierer for en styrket demensindsats.
F.eks. er det en stor udfordring for kommunerne at anvende de nuværende magtanvendelsesregler, som kan være til gavn for den demente.
Både pårørende og fagpersoner oplever f.eks., at det er helt urimeligt, at medarbejdere skal udarbejde diverse skemaer, før det er tilladt at anvende GPS-teknologi til at opspore en dement, der er faret vild. Særligt set i lyset af, at teknologien til dagligt anvendes af hovedparten af befolkningen, når de skal finde vej i bilen, ligesom de fleste mobiltelefoner er udstyret med GPS.
En anden barriere er, at det sundhedsfaglige personale ofte ikke ser deres faglige indsats som udøvelse af magt, men som nødvendig omsorg.
Det er f.eks. en hårfin balance mellem at yde omsorg og magt, når en dement beboer går fra plejecentret i nattøj eller helt uden tøj – og af medarbejderen bliver fulgt tilbage til sin bolig. I lovens forstand er dette magt og skal indberettes – medarbejderne opfatter det som omsorg.
Kommunerne er derfor af den opfattelse, at reglerne for magtanvendelse bør ændres, så det bliver nemmere for medarbejderne at bruge den moderne teknologi og omsorgspligten til at sikre den demente et værdigt liv.
Tove Larsen, formand for KL’s Social- og Sundhedsudvalg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.