
EGEDAL: Jobcenter Egedal fik tidligere på året et påbud fra Arbejdstilsynet pga. mobning blandt de ansatte i dagpengeteamet. Det fremgår af en afgørelse, som DK Nyt har fået aktindsigt i.
Jobcentret, som har ca. 20 ansatte fordelt på i alt tre teams, fik påbuddet, da Arbejdstilsynet efter et besøg i december konkluderede, at der var problemer med mobning og krænkende adfærd i personalegruppen i det ene team. Ansatte oplyste til tilsynet, at det dårlige psykiske arbejdsmiljø havde store konsekvenser, og at nogle var stoppet eller havde været sygemeldt pga. forholdene.
De ansatte oplyste, at det havde stået på i et år, og at der var bagtaleri, udelukkelse fra fællesskabet, krænkende kommentarer og i nogle tilfælde aldersdiskriminerende handlinger.
Centerchef Martin Koch Pedersen, som var tilstede ved tilsynsbesøget, var bekendt med, at der foregik krænkende episoder mellem de ansatte i teamet.
- Allerede i efteråret havde vi igangsat tiltag, da jeg var bekendt med, at der var udfordring med samarbejdet og tonen i teamet. Men at tilsynet vurderede, at der var tale om decideret mobning, det blev jeg ked af og overrasket over, siger han til DK Nyt.
Blandt andet var tiltagene 1:1 samtaler mellem ansatte og nærmeste leder og tilbud om kursus i kommunikation til nogle ansatte.
Fortsat arbejde forude
En ansat i teamet havde oplevet, at da vedkommende havde bedt om komptetenceudvikling og mere viden om målgruppen, blev personen grint af og latterliggjort.
De ansatte oplevede ikke, at de kunne forsvare sig imod de krænkende handlinger. Tilsynet lagde vægt på, at selvom jobcentret havde arbejdet med at forbedre forholdene, så var det ikke tilstrækkeligt, og arbejdsforholdene kunne give de ansatte stress, angst og depression, hvis der ikke blev rettet op på miljøet.
Umiddelbart efter påbuddet hentede afdelingen en ekstern konsulent ind, som skulle arbejde med at forbedre relationer og trivsel.
- Jeg er dybt ærgerlig over, at de ting har fundet sted, for man skal jo helst kunne gå glad på arbejde. Det er selvfølgelig mit ansvar, så derfor hilste jeg også den eksterne samarbejdspartner meget velkommen, siger centerchefen.
Han tilføjer, at man siden har arbejdet med at få mere forståelse for hinandens forskellige personligheder, opklare misforståelser og få en bedre dialog på tværs af teamet.
Jobcentret skulle senest d. 15. juni denne sommer have rettet op på problemerne.
- Man kan sige, at vi er kommet i mål i forhold til, at vi har efterkommet påbuddet, men foran os ligger et stort arbejde med fortsat at øge trivslen og samarbejdet, og fastholde det gode spor og fortsat flytte os, siger Martin Koch Pedersen og uddyber:
- Jeg tager ansvaret på mig, og hvis også medarbejderne i teamet tager deres del på sig, så kan vi sammen lykkes med at komme i mål.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.