Med udgangspunkt i data fra Danmarks Statistik har den borgerlig-liberale tænketank Cepos udregnet, hvor mange elever i hovedstadsområdet, Nordsjælland, Aarhus og Odense der skulle have gået på et andet gymnasium end i dag, hvis reglerne allerede var trådt i kraft, fordi deres forældre tjener enten for meget eller for lidt. Konklusionen er, at omtrent ni procent af eleverne i netop de områder havde haft plads på et andet gymnasium end det, de går på, hvis de havde været underlagt den nye fordelingsmodel, skriver Berlingske Tidende.
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) karakteriserer Cepos’ analyse som "noget vrøvl fra ende til anden", og fremhæver over for avisen, at beregningerne ikke tager højde for, om de elever, der gik på de omfattede gymnasier i 2020, rent faktisk fik plads på deres ønskegymnasium:
- En stor procentandel af de elever, der går de steder, som de tager udgangspunkt i i deres analyse, har jo slet ikke ønsket at gå der, hvor de går. De er blevet placeret der på grund af de nuværende regler. Man bliver i hvert fald som minimum nødt til at trække det antal fra, som heller ikke i dag har fået deres ønskede gymnasium. De puster jo tallet gevaldigt op, siger ministeren. Børne- og undervisningsministeriet skønner, at 85 pct. af eleverne fremover vil få opfyldt deres førsteprioriet - mod i dag 85 pct.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.