
NÆSTVED: I Jobcenter Næstved gav corona-nedlukningen en række gode erfaringer. Borgere fik online sparring og vejledning og kunne løbende have digital kontakt med jobcentret. Kommunen har oplevet positiv feedback fra de ledige og vil derfor fortsætte med yderligere digital adgang til jobcentret, oplyser kommunen.
Fra oktober 2022 kan ledige borgere få adgang til et digitalt jobcenter, som via e-læringskurser guider borgerne gennem alle aspekter af jobsøgningen, hvor de hjælpes lige fra den første dag som ledig.
Det er blandt andet muligt at få hjælp til at udfylde Jobnet-CV og få gode råd til brugen af LinkedIn, ligesom det også er muligt at gennemføre kurser om at lave ansøgninger og CV samt kurser om at finde en virksomhedspraktik indenfor en ønsket branche.
Målgruppen er borgere, der er digitalt selvhjulpne, som forventes hurtigt at komme i arbejde og som kan tage ansvar for egen læring.
- Vi har brugertestet det på en række borgere og fået positive tilkendegivelser. De nyder godt af friheden i at kunne tage kurserne når som helst, hvor som helst, og at de samtidig kan vende tilbage til kurserne, når de bliver særligt aktuelle i deres jobsøgning, siger Brith Manhart Purup, der er virksomhedsleder for den aktive beskæftigelsesindsats.
Øget fleksibilitet
E-læringskurser har været et tilbud i jobcentret i hele 2022, men fordi det nye digitale jobcenter er interaktivt, kan man arbejde direkte med sin jobsøgning og bruge kurserne aktivt på platformen.
Borgeren kan eksempelvis med det samme gå i gang med at udarbejde et CV i en skabelon, som er tilgængelig i det digitale jobcenter.
Når CV’et eller ansøgningen er færdig, kan borgeren få online feedback indenfor 24 timer. Borgeren kan døgnet rundt få råd og vejledning i forhold til at gå til jobsamtale.
E-læringskurserne er udviklet af jobcentrets ansatte selv, og det er der en særlig god grund til, ifølge Brith Manhart Purup.
- Vi har valgt den vej, fordi vores egne ansatte er dem, der kender borgerne bedst. Den viden ville vi ikke lade gå tabt. De ansatte møder borgerne hver dag, kender virksomhedssammensætningen i byen og de praktik- og jobmuligheder, der er, siger hun.
Flere borgere skal være stærke digitalt
- Fordelen ved det digitale er, at man har adgang til det døgnet rundt og derfor også kan bruge det, når man for eksempel er i praktik, har sæsonarbejde eller kortere vikariater. Derfor har jobcentret fokus på, hvordan flere borgere kan opkvalificeres til at begå sig digitalt, forklarer Brith Manhart Purup og fortsætter:
- Der er forsat meget at hente i det digitale, men for de digitalt udfordrede borgere forudsætter det, at der er hjælp og støtte til at lære at navigere i eksempelvis det digitale jobcenter. Derfor tilbyder vi også vores borgere digital opkvalificering, og vi ser jo, at det giver dem et løft, og ikke mindst får de nemmere ved at søge job, som jo ofte også foregår online.
Borgerne visiteres til det digitale jobcenter i starten af deres ledighedsperiode. Det digitale jobcenter består på nuværende tidspunkt af over 50 e-læringsvideoer fordelt på i alt syv kursusforløb. Og der er flere kursusforløb på vej.
rmn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.