
Et bredt flertal i Folketinget har i dag vedtaget en lovændring, der gør det muligt for kommunerne at skærpe miljøzonekravene, så det bliver forbudt at køre med dieselpersonbiler uden partikelfilter i de eksisterende miljøzoner i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, oplyser Miljøministeriet.
I byerne stammer forureningen især fra partikler i udstødningsgasserne fra gamle dieselbiler uden et partikelfilter.
- Vi skal bekæmpe luftforurening, som mange danskere i dag dør for tidligt af eller bliver syge af. Her spiller de gamle dieselbiler en stor rolle i forureningen. Derfor er jeg glad for, at vi nu leverer på et løfte til danskerne og et ønske fra de store byer om at kunne skærpe kravene i miljøzonerne, siger miljøminister Lea Wermelin (S).
Sundere og grønnere byer
For dieselbilejere i lavindkomstgrupper vil der være mulighed for at søge om tilskud til at montere et partikelfilter på deres køretøj, så de fortsat kan færdes i miljøzonerne.
I september 2021 indgik regeringen, SF, De Radikale og Enhedslisten en aftale, der skaber bedre mulighed for grønnere, sundere byer.
Miljøzoner er første skridt i udmøntningen af aftalen om "Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling", der skal være med til at gøre byerne grønnere og sundere.
Forslag om sprøjteforbud og brændeovne
Der er også nu fremsat et lovforslag om sprøjteforbud på visse offentlige og private arealer og et lovforslag, der giver kommuner mulighed for at forbyde gamle brændeovne i områder med fjernvarme eller naturgas. I efteråret er det regeringens hensigt at fremsætte et lovforslag, der skal gøre det muligt for kommuner at oprette nulemissionszoner i afgrænsede byområder.
- Sammen med SF, De Radikale og Enhedslisten gennemfører vi her det første af en række initiativer for at sikre grønnere byer i Danmark. Blandt andet nulemissionszoner, kommunal mulighed for at forbyde gamle brændeovne i områder med fjernvarme eller naturgas og forbud mod sprøjtning på visse private og offentlige arealer for at passe på grundvandet, siger miljøminister Lea Wermelin.
De fire partier er med lovændringen desuden blevet enige om at fremrykke tidspunktet for, at alle dieseldrevne varebiler skal have monteret et partikelfilter, med to år til den 1. juli 2023.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.