Christiansborg skal give økonomisk hjælp til bustrafikken på landet. Sådan lyder det fra regeringens støttepartier. De imødekommer et nødråb fra regionerne om, at hver syvende busrute risikerer at måtte lukke. Det vil særligt gå ud over busser i yderområderne.
Situationen skyldes ifølge Danske Regioner de stigende brændstofpriser og manglende indtægter fra passagerer efter corona. De regionale trafikselskaber mangler ifølge regionerne i år 233 millioner kroner.
- Jeg tror ikke, vi har stået i en situation, hvor der har været så voldsomt et pres på den kollektive trafik på grund af de ekstraordinære omstændigheder, der er, siger Stephanie Lose (V), der er næstformand i Danske Regioner.
For hårdt for landdistrikterne
Spørger man De Radikale, er en hjælp til regionerne ikke kun et spørgsmål om transportpolitik. Det handler også om at sikre, at det er attraktivt at bo uden for de store byer.
- Vi er ikke med på at lukke hver syvende busrute. Det vil være et hårdt slag for muligheden for at bosætte sig i landdistrikterne og for de mennesker, som er afhængige af den offentlige trafik derude, siger transportordfører Rasmus Helveg Petersen (R).
- Det er en samfundsopgave, at ruterne kører. Vi har taget det på os som land at sikre, at der er et fungerende busnet. Når der så sker noget uventet som stigende brændstofpriser og corona, så må vi se i øjnene, at vi skal gøre noget, siger han.
Mere end corona-kompensation
Regeringen selv er i gang med at se på sagen. Senere i september skal der være møde mellem regioner, kommuner og regeringen, hvor en kompensation til trafikselskaber for direkte følger af coronarestriktionerne i årets to første måneder skal diskuteres. Det vil altså hjælpe selskaberne med det tab, der er sket under corona. Men står det til regeringens støttepartier, skal staten også hjælpe med de stigende brændstofpriser.
Enhedslisten ønsker, at pengene skal findes i den inflationshjælp, som regeringen har forslået til en kommende finanslov. Regeringens bud lyder på to milliarder kroner.
- Det synes vi, er alt for lidt. Særligt når man skal have poster ind over, hvor eksempelvis trafikselskaber også kan få hjælp, Det ligner nærmest en massakre på den kollektive trafik, hvis ruterne skal lukkes. Ikke mindst i landområderne, hvor den kollektive trafik i forvejen er ganske sparsom, siger siger transportordfører i Enhedslisten Henning Hyllested.
Regionernes ansvar
I den anden ende af Folketinget står Venstre ikke klar med penge til regionerne. Partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at det er regionernes eget ansvar at finansiere busserne og få passagertallet op.
Transportminister Trine Bramsen (S) vil ikke give konkreter på, hvad regeringen vil gøre for de regionale busruter ud over en kompensation for coronatiden. Hun understreger dog, at en løsning skal findes i samarbejde med trafikselskaberne. Og ikke udelukkende ved en økonomisk indsprøjtning fra staten.
- Trafikselskaberne bliver også nødt til at gøre en indsats for at få deres tabte passagerer med om bord. Men regeringen står hundrede procent bag den kollektive trafik. Der må ikke herske tvivl om, hvor optagede vi er af den her dagsorden, siger Trine Bramsen.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.