Når togene begynder at køre mellem København og Hamborg under Femern Bælt, skal der ifølge Region Sjælland være to stop på strækningen inden for regionens grænser. En ny analyse anbefaler nu, at Næstved og Nykøbing Falster bliver de udvalgte stationer, skriver FemernBusiness.
Analysen er udarbejdet af rådgivningsfirmaet Systra og vurderer seks stationer: Køge Nord, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing Falster og Rødby. Sidstnævnte er en ny station, som er under opførelse i forbindelse med tunnelen til Tyskland.
De mulige kombinationer af to stop er herefter analyseret og vejet op mod hinanden med udgangspunkt i en række fastlagte kriterier.
Der er foretaget en vurdering af tre forskellige scenarier: Ringsted og Nykøbing Falster, Næstved og Nykøbing Falster samt Næstved og Rødby. Analysen undersøger blandt andet, hvilke stationer der giver flest passagerer, bedst pendlingstid, adgang til arbejdspladser og størst regional dækning.
Konklusionen er klar: Stop i Næstved og Nykøbing opfylder flest hensyn og scorer højst i den samlede vurdering. Næstved er en by med god biltilgængelighed, stor arbejdspladstæthed og et voksende erhvervsliv, mens Nykøbing udmærker sig særligt på turisme og potentiale for passagervækst – ikke mindst på grund af mange tyske overnatninger i kommunen.
Scenariet med Ringsted og Nykøbing Falster ligger tæt på, især fordi Ringsted er nem at nå med tog fra store dele af Sjælland.
Det tredje scenarie, med Rødby og Næstved, vurderes mindst attraktivt. Rødby har kort rejsetid til Lübeck og dermed stort arbejdskraftopland, men området omkring stationen har få arbejdspladser og lavt lokalt passagergrundlag.
Forbindelsen mellem København og Hamborg skal drives kommercielt og er ikke omfattet af DSB’s kontrakt med staten. Det betyder, at det i sidste ende bliver op til operatørerne – typisk DSB og Deutsche Bahn – at afgøre, hvor togene standser.
Netop derfor ønsker Region Sjælland og se sjællandske kommuner at stå med et fælles grundlag, der kan bruges i dialogen med transportministeriet og de kommercielle aktører.
Næste behandling af sagen sker i september. Her skal både Region Sjællands udvalg for regional udvikling og KKR Sjælland tage stilling til anbefalingerne. Hvis der opnås politisk enighed, vil regionen gå videre med at varetage sagen over for operatører og stat.
esl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.