KALUNDBORG: På Fagcenter Børn og Familie hober sagerne sig op for sagsbehandlerne, som kan have op til 38 komplekse sager på én gang. De løber så hurtigt, de kan, og de spørger ikke kolleger til råds, da de ved, at alle løber hurtigt. Frister bliver overskredet, og borgere ringer og er sure over, at deres sager er forsinkede.
Det har store konsekvenser for de ansattes trivsel, og efter et tilsynsbesøg 20. februar fik afdelingen et påbud fra Arbejdstilsynet. Det fremgår af en afgørelse, som DK Nyt har fået aktindsigt i.
Det er ikke enestående, og DK Nyt har flere gange omtalt påbud fra Arbejdstilsynet om dårligt arbejdsmiljø på landets rådhuse, senest tidligere i denne uge om Hvidovres Familieafdeling, hvor de ansatte led under for stort et pres, som skabte mistrivsel.
Denne gang drejer det sig om Fagcenter Børn og Familie i Kalundborg, hvor de ansatte i centrets handleteam, med tre underteams med otte-ti ansatte i hvert, arbejder under en for stor arbejdsmængde og for stort tidspres.
Arbejdstilsynet konkluderer, at trivselsmæssige konsekvenser ikke er forebygget i tilstrækkelig grad. Herunder blandt andet at ni ansatte er stoppet siden september 2022, at alle ansatte har ansvar for 24-38 komplekse sager på samme tid og at lovgivningsmæssige frister ikke overholdes, da de ansatte har så travlt. En ansat har 170 overarbejdstimer, og de ansatte "knokler derudad" og spørger ikke kollegaer til råds, da de ved, at alle har travlt.
Det gør at de mister overblikket, ikke kan overskue deres opgaver og arbejder under frokostpausen. Sammenfattet skaber disse faktorer et pres på sagsbehandlerne med risiko for at gøre dem syge.
Sakker bagud og utilfredse borgere
De ansatte skal håndtere flere opringninger ugenligt fra borgere, der rykker på deres sag eller skælder ud over at den er forsinket. De ansatte får stresssymptomer i form af søvnproblemer, hjertebanken og trykken for brystet, en oplevelse af at miste kontrollen eller at have svært ved at falde ned efter endt arbejdsdag.
Udover selve tidspresset lægger tilsynet vægt på, at det faktum, at sagsbehandlernes beslutninger har stor betydning for børns og familiers liv, bidrager til presset, og at de spekulerer på, om de kunne have løst sagerne bedre, hvis de havde mere tid.
Centret har forsøgt at lave tiltag for at lette presset såsom en handleplan og en administrativ dag for at skabe arbejdsro, men at "dette hos en del ansatte opleves som en belastning, da det tog tid fra de komplekse og handlekrævende opgaver," som "stod og bankede på og ikke blev løst."
Derudover vurderes det, at de fastsatte tidspunkter til sparring kan have den effekt, at de ansatte ikke føler, at de kan komme til sparring på andre tidspunkter, og de ansatte oplever, at der "ikke er tilstrækkelig opfølgning på oplæring og instruktion, samt at der opstår tvivl i konkrete sager, hvor man ikke føler sig klædt på til opgaven."
Tilsynet vurderer samlet set, at arbejdet i afdelingen sætter de ansattes trivsel på spil, med risiko for at få stress, angst og depression.
"Ledelsen oplyste på mødet, at vi ikke kan tage medarbejdernes oplevelser fra dem," skriver ledelsen i et høringssvar. Centret skal senest 15. september efterkomme påbuddet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.