- For SF har betalingsringen mange formål. For det første skal betalingsringen begrænse trafikken i Århus vha. afgifterne, hvorved sundheden forbedres væsentligt. Herudover vil betalingsringen bidrage til en væsentlig reduktion i CO2-forureningen og bringe Århus nærmere målet om CO2-neutralitet i 2030. For det tredje skal afgifterne bruges til at halvere taksterne i den kollektive trafik i Århus og er der råd til det, også til bl.a. at udvide letbanen hurtigere og etablere flere cykelstier. Endeligt vil betalingsringen reducere køerne på indfaldsvejene til gavn for bilisterne og miljøet. Alt i alt vil betalingsringen være en kæmpe gevinst for miljøet og for folkesundheden, siger SF’s sundhedsrådmand Dorthe Laustsen
SF på på Christiansborg bakker op om forslaget.
- Nu har SF flere gange stillet beslutningsforslag i Folketinget om at betalingsringe skal gøres lovlige i de største danske byer uden at vi har kunnet opnå flertal. Jeg er helt sikker på, at et pres fra Århus Kommune vil kunne være med til at presse regeringen. I forvejen bakker et stort flertal bestående af Socialdemokraterne, de Radikale, Enhedslisten og SF op om et projekt i København - vi håber at de samme partier vil bakke op om vores forslag her i Århus, siger folketingsmedlem Jonas Dahl, der er medlem afFolketingets trafik- og sundhedsudvalg.
Gode resultater
Penneføreren bag SF’s forslag er byrådskandidaten Jan Ravn Christensen han uddyber baggrunden for SF’s forslag.
- I Oslo, Stockholm og London har man haft stor succes med betalingsringe. Resultaterne har været markante fald i trafikforureningen og øgede indtægter til trafikinvesteringer. I Stockholm var befolkningen i starten meget skeptiske overfor projektet, men det har vendt og i dag bakker 75 pct. op om betalingsringen. I København er man også langt med planlægningen og vi bør gå i gang i Århus nu, siger han.
SF ligger sig ikke fast på en endelig model men man mener bl.a. at betalingsringen bør have højere afgifter i myldretidsperioder, og basere sig på samme teknologi som bro-bizz.
- Det skal være sådan at vi får folk til at køre på andre tidspunkter end i myldretiden. Derfor kunne man forestille sig at afgiften for at passere kunne være 30 kr. i myldretiden, mens det resten af selve dagen kunne koste 20 kr., 10 kr. om aftenen og fx være gratis om natten. Man kunne endvidere forestille sig en daglig maksimumsbetaling på fx 60 kr. og at der etableres forskellige former for abonnementsordninger. Herudover er det vigtigt at det er nemt at betale. Derfor skal det være sådan at man kan få noget lignende en bro-bizz, så betalingerne kan ordnes på den måde, siger Jan Ravn Christensen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.