
KØBENHAVN / AARHUS: I sommerens løb har borgerlige politikere i flere medier kritiseret organisationen Normstormerne, hvor frivillige gennem en årrække har stået for undervisningsforløb om seksualitet og kønsnormer. Ikke mindst, at organisationen ikke vil udlevere internt materiale om, hvad undervisningen nærmere går ud på.
Til Århus Stiftstidende ser Jette Bjørn Hansen, der er skoleleder på Frederiksbjerg Skole og formand for Skolelederforeningen i Aarhus, det ligesom en række politikere som et problem, at materialet ikke lægges frem:
- Det går simpelthen ikke. Der er ikke nogen i vores land, der skal operere med hemmeligt undervisningsmateriale i folkeskolen. Selvfølgelig skal man lægge materialet nøje frem, præcis ligesom vores egne lærere skal gøre det, siger hun.
Aarhus Kommune har i årevis haft en samarbejdsaftale med Normstormerne, hvor de unge frivillige underviser skolebørn i LGBT+-relaterede emner og normkritik, hvor børnene blandt andet skal lære at være kritiske over for eksisterende kønsnormer.
I Deadline på DR2 forklarer Moni Mooghen, der er videns- og formidlingskonsulent i Normstormerne, at undervisningen i høj grad handler om at imødegå diskrimination, mobning og mistrivsel - og blandt andet giver redskaber til, hvad eleverne kan stille op, når de hører homofobiske skældsord.
Hun lægger vægt på, at i København, hvor sagen kom op politisk, har Ankestyrelsen sagt god for, at organisationen ikke er forpligtet til at udlevere, hvad den selv betragter som interne arbejdsdokumenter og manualer til fx at klæde de frivillige på til undervisningen.
Mooghen kalder det "forretningshemmeligheder" men siger samtidig, at foreningen efter kritikken har lagt flere informationer ud på sin hjemmeside.
Ideologisk højspændt
Kritikken af og forsvaret for den normkritiske undervisning har klare ideologiske undertoner. Fra den borgerlige side har medlem af Borgerrepræsentationen Niels Peder Ravn (NB) sagt i P1 Debat: "Jeg vil gerne have lov til at kode mine børn med de normer, som jeg mener er de rigtige". Og MF Morten Messerschmidt (DF) taler i en kronik i Politiken om, at Normstormerne "med den samlede venstrefløjs opbakning søger at vælte woke-ideologien ind over Folkeskolen."
I Berlingske har medlem af Borgerrepræsentationen Laura Rosenvinge (S) fra sin side kaldt normkritikken "for vigtig en opgave at overlade til forældrene. Det er folkeskolens opgave. Jeg vil ikke bare overlade den opgave til forældrene."
I et indlæg i Information har Normstormerne som reaktion kaldt det "tydeligt, at det er en højreekstrem kamp for at fastholde nogle skadelige normer, der opretholder status quo."
I Aarhus har Mette Bjerre (SF), der er medlem af Børn og Unge-udvalget, ifølge Stiften svært ved at forstå, at undervisningsmaterialet skal holdes hemmeligt:
- Det undrer mig, at de ikke vil vise materialet frem, men jeg har selv en åben dialog med dem om, hvad de laver, hvilke spørgsmål de stiller og den dialog, de sætter i gang med børnene og de unge. Generelt tænker jeg som politiker her i kommunen, at når forvaltningen føler sig tryg ved at bruge Normstormerne, så gør jeg også.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.