I stedet for at dumpe over to millioner ton slam i Køge Bugt har transportminister Trine Bramsen (S) præsenteret forligspartierne for en alternativ løsning i sagen om den planlagte halvø Lynetteholmen.
Ifølge B.T kan slammet fra byggeriet i stedet deponeres på selve Lynetteholmen, som skal fungere som et stort kar. Det har Ritzau fået bekræftet.
Når slammet er lagt i bunden af karret, skal der lægges jord ovenpå, så det til sidst kan danne en ny ø.
Indstillet siden marts
Dumpning af slam har været indstillet siden marts. Det er Trine Bramsens mål, at det ikke skal genoptages. Det har hun tidligere sagt, og det gentager hun på et samråd torsdag formiddag.
Hun fortæller også, at hun har præsenteret partierne for et alternativ. Uden dog at fortælle, hvad alternativet er.
Hvis forligspartierne ønsker at gå videre med den nye løsning, vil det skubbe projektet et år ud i fremtiden, siger Trine Bramsen. Men det er op til forligskredsen at træffe beslutning om det, påpeger hun.
Det noterer Alternativets Torsten Gejl sig, da hans parti længe har ønsket at få sagt det kæmpemæssige anlægsprojekt på pause. Det samme har Enhedslisten, som hele tiden har været i projektet.
Skal stå færdig i 2070
Lynetteholmen er det største byggeprojekt siden anlæggelsen af Christianshavn.
Halvøen bliver blandt andet bygget for at imødekomme mangel på boliger. Når øen er færdig i år 2070, skal der være plads til 35.000 beboere. Desuden skal halvøen fungere som stormflodssikring.
Idéen blev præsenteret i efteråret 2018. Det var af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S).
Kritikken er taget til
I forbindelse med byggeriet skal der fjernes 2,5 millioner tons slam. Det er blevet besluttet, at det skal dumpes i Køge Bugt. Men på trods af forsikringer om at det ikke vil føre til miljøskader, har manøvren vakt bekymring blandt andet i Sverige og en række kommuner omkring Køge Bugt.
Kritikken er taget til, efter at DR for nogle uger siden kunne fortælle, at "de omfattende studier" af miljøkonsekvenserne ved byggeriet bygger på en gammel forskningsartikel.
Det er både miljøminister Lea Wermelin (S) og Trine Bramsen, som er i samråd torsdag formiddag om kritikken af miljøvurderingerne.
Det kan i sidste ende udløse en politisk næse til de to ministre for deres rolle i sagen.
Ritzau
Rettelse: Danmarks Radio har 23. maj bragt en rettelse: Godkendelsen baserede sig ikke udelukkende på den 40 år gamle forskningsartikel, og Rambøll burde have haft mulighed for at svare på kritikken, skriver DR.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.