Af Michael Ziegler, Niels Hörup og Poul Lindor Nielsen
HOVEDSTADEN: I baneprojektet København-Ringsted har Trafikstyrelsen holdt visualiseringer af løsningerne tilbage. Det drejer sig bl.a. om 3D interaktive visualiseringer, der skal vise dæmninger, afgravninger i landskabet, støjvolde, opsætning af støjskærme etc.
Vi 10 kommuner, der foretrækker 5. sporet frem for nybygningen, har bedt om aktindsigt for at få alle visualiseringer frem. Trafikstyrelsen obstruerer udleveringen af visualiseringer. Det fremgår af Trafikstyrelsens svar til kommunerne.
Vi har søgt aktindsigt for at få alle visualiseringer af de to løsninger frem. Fredag den 3. juli modtog vi svar fra Trafikstyrelsen. Det svar er en obstruktion. De udleverede visualiseringer er forældede og har allerede været offentliggjort.
Trafikstyrelsens ignorerer offentlighedens interesse
Trafikstyrelsen fortæller i svaret, at de faktisk både har udformet nye visualiseringer og opdateret eksisterende. Men de aktuelle visualiseringer nægter Trafikstyrelsen at udlevere. Trafikstyrelsen siger, at hvis offentligheden får kendskab til visualiseringerne, så vil det påvirke den politiske proces.
At flere af de næsten 300 høringsparter har efterlyst flere visualiseringer, gør ikke indtryk. Trafikstyrelsen vil stadig holde offentligheden hen i uvidenhed, indtil beslutningen skal tages.
Vi kan konstatere, at Trafikstyrelsen nægter at samarbejde om visualiseringer. Det fremgår klart af deres svar. Det er naturligvis frustrerende. Offentligheden har ret til at se alle de visualiseringer, der en gang er betalt for som en del af VVM-undersøgelserne. Vi henvender os til Transportministeriet for at få en forklaring på, Trafikstyrelsens forsøg på at holde de aktuelle visualiseringer hemmelige for offentligheden.
Ny anmodning om aktindsigt
Vi søger samtidig mere aktindsigt. Nu vil vi se alt det materiale, som Trafikstyrelsen i svaret kalder 3D-modelfiler. Derudover vil kommunerne søge aktindsigt i rådgiverkontrakterne for at se, hvad der allerede er betalt for.
Det er klart, at nogen mener, at offentligheden ikke skal have de visualiseringer, offentligheden har ret til. Trafikstyrelsen har fra starten planlagt, at 3D-visualiseringer skulle indgå som helt centralt i præsentationen af løsningerne og debatten. Nu er det lige pludselig ikke så vigtigt, at offentligheden ser, hvordan løsningerne vil påvirke bymiljøer og landskaber. Det er uanstændigt - uanset hvilken løsning, man foretrækker. Vi vil kæmpe for, at offentligheden får fuldt belyst, hvordan løsningerne vil påvirke bymiljøer og landskabsværdier.
Borgmestrene Michael Ziegler, Høje-Taastrup, Niels Hörup, Solrød, og Poul Lindor Nielsen, Roskilde, udtaler sig på vegne af ti sjællandske kommuner, der alle arbejder for 5. sporsløsningen. Det drejer sig om: Greve, Holbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Kalundborg, Lejre, Odsherred, Roskilde, Solrød og Vallensbæk. Kommunerne tæller i alt ca. 400.000 indbyggere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.