
Næsten 26.000 gange på lidt under to år er et køretøj med dieselmotor kørt ulovligt ind i en af landets fire miljøzoner. Det viser et dataudtræk fra Miljøstyrelsen, som Ingeniøren har fået udleveret, oplyser Ingeniøren.
Sammenlagt er der i perioden fra 1. oktober 2020, da nye skærpede krav trådte i kraft, og til 24. august 2022 udskrevet bøder for 58,5 mio. kroner til varevogne, lastbiler og busser med en gammel dieselmotor, der ikke har et godkendt partikelfilter monteret. Biler uden filtre udleder væsentligere flere partikler og sundhedsskadelige NOx'er end dem med, viser forskning.
Størstedelen af synderne er fanget i hovedstadens miljøzone. I kommunerne Frederiksberg og København er der udstedt bøder for 33,5 mio. kroner. Beløbet er i runde tal fordelt på næsten 16.000 bøder, hvoraf 15.000 er givet til varevogne.
Voldsomme tal
- Det er ret voldsomme tal. Selvfølgelig kan noget tilskrives, at man skal vænne sig til de nye regler. Men når omfanget er så stort, tyder det på, at folk simpelthen ignorerer zonerne. Jeg synes, det er stærkt kritisabelt, at man på den måde fralægger sig ansvaret for vores fælles klima og sundhed, siger Line Barfoed, teknik- og miljøborgmester i København, og varsler, at hun vil bede Miljøstyrelsen om andre sanktionsmuligheder, hvis problemet fortsætter.
Samme melding kommer fra Jan E. Jørgensen (V), der er formand for Miljø-, bynatur- og mobilitetsudvalget på Frederiksberg.
- Det er noget, vi vil følge, for hvis det bliver ved med at ligge så højt, så skal vi have kigget på bødeniveauet.
Hvem, der sidder bag rattet eller ejer bilerne, er svært at opklare, da Miljøstyrelsen ikke udleverer nummerplader på de bilister, der bliver fanget af kameraerne. Erhvervsorganisationen SMVdanmark, der repræsenterer landets små og mellemstore virksomheder og organiserer formentlig den største samling af varevognsbilister i Danmark, vil ikke kendes ved miljøskurkene.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.