
Oversvømmede veje, vand i kældre og en infrastruktur, der er sat ud af drift, er bare nogle af konsekvenserne ved de store skybrud, som har ramt landet de seneste år.
I hovedstadsområdet vil man løse problemet med en 10 kilometer lang skybrudstunnel, som nu skal i sidste offentlige høring. Det skriver Hofor i en pressemeddelelse.
- Svanemøllen Skybrudstunnel vil gøre en betydelig forskel for de mange borgere og virksomheder, der rammes af oversvømmelser og for dem, som ikke kan komme frem på vejene, når der er skybrud, siger Helle Kay, der er projektchef i HOFOR med ansvar for Svanemøllen Skybrudstunnel.
Tunnelen bliver bygget, så den kan rumme op til 100.000 kubikmeter regn- og spildevand, hvilket svarer til, hvis der står vand op til 3. sal langs Strøget i København. Tunnelen skal så fungere som en slags motorvej under byen, der opsamler og opbevarer regnvand under skybrud, så det kan renses, før det ledes ud i Øresund, Utterslev Mose og nærliggende vandløb.
I det område hvor tunnelen opsamler vand, vil den reducere overløb med regn- og spildevand til Utterslev Mose og nærliggende vandløb med 97 pct. og med 87 pct. til Øresund. Svanemøllen Skybrudstunnel forventes at blive sat i drift i 2033.
Bag tunnelprojektet står tre af hovedstadsområdets forsyningsselskaber, HOFOR, Novafos og Frederiksberg Forsyning. Beslutningen om den 10 kilometer lange tunnel blev politisk besluttet i København, Frederiksberg, Gentofte og Gladsaxe Kommuner tilbage i 2013.
lal
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.