
AARHUS: Aarhus Kommune var helt galt på den, da Magistraten for Sundhed og Omsorg i marts og april sendte breve ud til 2200 borgere med besked om, at det faldkald, der sikrer dem hjælp, hvis de falder og ikke selv kan komme op, skulle leveres tilbage.
Det mener forsker i socialret ved Aarhus Universitet Eva Nauer Jensen. I stedet for de mange breve burde kommunen have behandlet og vurderet hver sag for sig, påpeger hun.
- Udover at borgerne kan føle sig utrygge, så har de også noget at have det i, for det er ikke lovligt, det som kommunen har gjort, siger hun til TV2 Østjylland og fortsætter:
- Det er ekstremt alvorligt. Det er børnelærdom for enhver sagsbehandler, at man skal lave en konkret, individuel sagsbehandling, vurderer Eva Naur Jensen.
Skulle undersøge andre metoder
Men det tyder på, at kommunen i stedet var fokuseret på at nedbringe sagsbehandlingstiden. For i et referat fra rådmandsmødet 14. januar, som TV2 Østjylland er i besiddelse af, skriver kommunen under punktet ”Ændret procedure og revurdering af fald- og nødkald”:
”Det undersøges endvidere, om der er andre metoder end 2 timers individuel revurdering, tidshorisonten på opgaven samt snit til borgerkonsulenterne”.
Rådmandsmødet fandt sted, to måneder før de første breve blev sendt ud, og det vækker en mistanke hos Eva Nauer Jensen.
- Når man læser det her referat, ser det ud til, at man har overvejet, hvordan man kan slippe for at bruge to timers sagsbehandlingstid pr. tilbagekaldelse. Så man kan være bekymret for, at der har været en direkte interesse i at gøre det her på en måde, som er billigere for kommunen, men ikke sikrer borgernes retssikkerhed, siger Eva Nauer Jensen og uddyber sin bekymring.
- Det er et kæmpestort problem for hele vores velfærdssystem, hvis de borgere, der er allersvagest og har behov for hjælp fra kommunerne, ikke kan stole på, at kommunerne gør alt, hvad der står i deres magt for at overholde lovgivningen og beskytte borgernes retssikkerhed og deres rettigheder, siger hun.
Erkender, god skik ikke fulgt
Flere utrygge borgere og pårørende har kontaktet TV2 Østjylland. De har også kontaktet Aarhus Kommune og ytret deres bekymring og utilfredshed over at miste deres faldkald. I svaret til en af dem erkender kommunen da også, at forløbet ikke er kørt efter bogen.
”Hvad angår afdelingens breve af 17. marts og 12. april 2022 til de berørte borgere, så er afdelingen enig med dig i, at brevene ikke har fulgt almindelig god forvaltnings- og sagsbehandlingsskik, herunder ikke overholdt sædvanlige forvaltningsretlige regler for f.eks. klagevejledning og begrundelse”, skriver chefjurist i Magistraten for Sundhed og Omsorg, Jørn Nielsen.
Han erkender desuden, at Sundhed og Omsorg slet ikke kan fratage borgerne deres faldkald uden individuel sagsbehandling, da kommunen aldrig har fortalt dem, at der var tale om en forsøgsordning.
”Borgerne blev ved tildeling af faldkaldet ikke orienteret om, at der ikke var tale om en bevilling efter lovgivningen, ligesom borgerne ikke blev orienteret om, at kaldet ville kunne fjernes igen, hvis MSO (Magistraten for Sundhed og Omsorg red.) ønskede en ændring af ordningen. MSO kan derfor ikke bare uden videre fjerne faldkaldene”, skriver han.
Var et ekstra tilbud
TV2 Østjylland har forelagt sagen for Magistraten for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, men de har ikke ønsket at stille op til et interview, men har svaret i en mail. De oplyser, at ordningen med et faldkald, der har eksisteret siden 2017, var et ekstraordinært tryghedsskabende tilbud til borgere, der ikke kunne få et nødkald, der er et tilbud, man skal visiteres til.
Derudover har kommunen undersøgt tilbuddet over en periode på 2,5 måned i efteråret, hvor man har analyseret 226 faldkald, og de tal viser, at der er 49 procent fejlkald.
”Nu har Sundhed og Omsorg evalueret ordningen med faldkald, og resultatet er, at ordningen ikke virker efter hensigten. En stikprøve viser, at blot fire procent af kaldene er faldkald, og halvdelen af kaldene er deciderede fejlkald. Disse fejlkald presser hjemmeplejen, som skal følge op på hvert enkelt kald,” skriver Magistraten for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune.
Beklager kommunikation
TV2 Østjylland har været i kontakt med flere utrygge ældre, der har modtaget de omtalte breve. I Aarhus Kommune anerkender de, at de har begået i fejl i sagen.
”Sundhed og Omsorg beklager, at kommunikationen ud til brugerne af faldkald har været mangelfuld. Alle brugere af faldkald beholder derfor sit faldkald, indtil de har fået en individuel og konkret afgørelse - om man er berettiget til nødkald - og det vil ske inden for det næste halve år.”
Det er kun Aarhus Kommune, der haft faldkald og nødkald, som et tilbud til ældre, der risikerer at falde. De andre kommuner har udelukkende haft tilbud om nødkald.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.