
AARHUS: Forvandlingen af en eksisterende jernbane til en eldreven letbane, hvor der også skal kunne køre godstog er ingen nem opgave - til gengæld vil erfaringerne fra projektet kunne bruges i resten af Europa, hvor dieseldrevne jernbaner ønskes erstattet med mere miljøvenlige transportmidler.
Sådan lyder baggrunden for, at EU's miljøprogram ELENA (European Local Energy Assistance) har bevilliget 1,9 millioner Euro (godt 14 mio. kr.) til Aarhus Letbane I/S.
En betydelig del af letbaneprojektet i Aarhusområdet er at finde bæredygtige løsninger på, hvordan Aarhus Letbane bliver integreret i ét samlet letbanesystem bestående af de nuværende jernbaner til Grenaa og Odder og den nye letbanelinje igennem Aarhus.
Forvandlingen fra jernbane til letbanedrift stiller blandt andet krav til, at signalsystemer og energiforsyningen på strækningerne kan 'tale sammen'.
Herudover er det en del af letbaneprojektet, at det fortsat skal være muligt at køre gods til Grenaa Havn.
ELENA-ansøgningen er udarbejdet i samarbejde med Midtjyllands EU-kontor i Bruxelles, Central Denmark, der arbejder for aktører i Midtjylland i relation til EU-systemet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.