KØBENHAVN: I ikke otte men 13 år vil en betalingsring omkring hovedstaden give underskud, hvis S og SF's løfter om, at de inddrevne penge skal bruges på bedre og billigere kollektiv trafik. Først i 2025 vil der vise sig et overskud. Det mener Dansk Byggeri efter nye beregninger, skriver Berlingske.
- Det bliver voldsomt dyrt at etablere og drive et bompengesystem. Og det er med til at understrege, at en betalingsring er en meget dårlig idé, der vil virke som en ekstraomkostning på virksomhederne og ødelægge konkurrenceevnen i en tid, hvor alle er enige om, at der er brug for mere vækst, siger adm. direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen.
Begge partier fastholder, at økonomien balancerer fra 2020:
- Dansk Byggeri har overdrevet etableringsomkostningerne og undlader at indlægge en vækst i trafikken. Men de bekræfter også, at vi godt kan få et provenu på to mia. kr. årligt, siger SFs betalingsringsordfører, Pia Olsen Dyhr til avisen.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.