
Loddekolber, lysdioder, 3D-printere, laserskærere og digitale broderimaskiner er nogle af de ting, som skoleelever og lærere på mellemtrinnet og i overbygningen i seks kommuner kan se frem til at stifte bekendtskab med i undervisningen i 2022, oplyser Villum Fonden.
Det gælder de såkaldte makerspaces - et nyt netværk af læringslaboratorier, hvor eleverne kan arbejde med digitale teknologier og analoge håndværk.
De involverede lærere får efteruddannelse gennem projektet og på sigt en særlig rolle med at få teknologiforståelse og digital dannelse ind i den daglige undervisning – også efter projektets afslutning. Lærerne skal også dele viden og erfaringer med hinanden i et netværk.
22 søgte - seks fik
I alt er der tale om en bevilling på 35,8 mio. kr. fra Villum Fonden til læringslaboratorier for design, opfinderi og teknologi, hvor sejt teknisk gear og kompetente undervisere er hovedingredienserne.
Med årets seks nye bevillinger har fonden fra 2019 til 2021 uddelt mere end 95 mio. kr. til, at 17 kommuner kan etablere makerspaces og køre kompetenceudvikling af lærere.
Der er i år kommet 22 ansøgninger til etablering af makerspaces. De seks udvalgte kommuner henter inspiration fra allerede etablerede makerspaces rundt om i Danmark, men har forskellige modeller for arbejdet med makerspaces.
Læs mere om de seks kommuners planer her.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.