Læsning
* Der er blevet oprettet lokale kompetencecentre for læsning
* Alle skoler har fået en uddannet læsevejleder
* Knap 1100 lærere på 5.-9. klassetrin har fået kursus i læsning i alle fag
Undervisning af tosprogede
* 53 af byens 62 skoler har i dag et sprogcenter
* 362 lærere er uddannet i dansk som andetsprog
* Alle skoler har i dag uddannede tosprogslærere
* Op mod tusind lærere har modtaget kortere kursusforløb i sprog og fag
* Der er oprettet netværk for både sprogcentrenes lærere og lærere i modtagerklasser - for at vidensdele om best practice
Kvalitetssikring
* Alle elever testes i læsning fire gange i løbet af deres skoletid og i matematik tre gange
* Der er fastsat et minimumsniveau for læsefærdigheder, der sikrer, at eleven kan klare de faglige udfordringer i næste fase af skoleforløbet.
* Skolelederne redegør én gang årligt for deres elevers resultater samt handleplanerne for elever, der ikke har opnået minimumsniveauet i læsning.
Herudover er der i kommunen sat en masse initiativer i gang under overskriften Faglighed for alle.
Læsning
* Ny læsekonsulent samt otte læsekoordinatorer i distrikterne
* Fagolympiader for alle 7. klasser og Masterclasses for elever med særlige evner
* Styrket sprogindsats i dagtilbuddene, herunder uddannelse af sprogvejledere
Naturfag
* Hvert distrikt har dannet naturvidenskabelige netværk, der skal sikre, at ’best practice’ spredes og at der hele tiden er en tværfaglig dialog om den naturfaglige undervisning.
* Der tilbydes opkvalificeringsmoduler i alle naturfag, der gives tilbud om ekstra linjefag
* aturfagligt videnscenter: Der oprettes et kommunalt
Undervisning af tosprogede
* Både børnehaveklasseledere, indskolingslærere, tosprogslærere og pædagoger opkvalificeres.
* En mere ligelig fordeling af etnisk danske og tosprogede børn
* Alle tosprogede elever skal sprogscreenes, så efterfølgende initiativer kan igangsættes
* Der er oprettet tre heldagsskoler i områder med høj andel af tosprogede.
København tæller 32.000 børn og unge i folkeskolen fordelt på: 62 folkeskoler og 10 specialskoler.
Klassekvotienten for normalklasseeleverne i 0. til 10 klassetrin er 21,6 og i børnehaveklassen er den 22,8.
I København er 32 pct. af eleverne tosprogede, mens kun 10 pct. af alle landets folkeskoleelever er tosprogede.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.