

I Lolland Kommunes Socialudvalg har vi i enighed truffet beslutning om at afsætte 800.000 kr til vore handicappede borgere, så disse borgere fortsat kan deltage i ferieture, festivaller, megafester og familieture trods et kommunalt sparekrav på 17 mio. kr.
Serviceloven forpligtiger kommunerne til at betale for ledsagere. Det præciserede KL for nyligt.
Vi har i lighed med en lang række andre kommuner ladet borgerne betale for ledsagelse af medarbejdere og kendt kvalificeret personale, når dette var nødvendigt. Når kommunale bosteder og hele kommuner meddeler, at der ikke er råd til at sende en pædagog med en udviklingshæmmet på ferie, udflugt o.lign., er det i strid med Serviceloven. Hvorvidt handicappede, som har brug for ledsagere, når de skal på caféture eller på festivaler, selv må betale for ledsagerne, er en kompliceret sag.
Udmeldingen fra KL og ministeren kommer, efter flere institutioner gennem længere tid har meddelt, at budgetterne er for stramme til at betale en medarbejder for at ledsage beboere og brugere til fx sommerhusferier, familiefester og festivaler. Samtidig er det også ulovligt at lade den udviklingshæmmede betale for en ledsager af egen lomme, da det er brugerbetaling og i strid med Serviceloven.
Sølund-festival i knibe
En af konsekvenserne af besparelserne på ledsagere mærker Sølund Musik Festival, der siden 1986 har været et årligt trækplaster for udviklingshæmmede. Pt. har festivalen solgt billetter for 800.000 kr. til sommerens begivenhed mod 4 mio. kr., som det kræver for at få festivalen på benene.
Festivalformanden Lasse Mortensen oplyser, at særligt kommunale bosteder melder fra på grund af knappe midler til ledsager-betaling. Og det kan ifølge ham betyde, at Sølund Musik Festival snart er historie. Sjællandsfestivallen i Slagelse kan komme i samme situation, hvad vi ikke håber, men kan blive konsekvensen.
Jeg godt kan sætte mig ind i Landsforeningen LEV's problemstilling om, at den ovennævnte gruppe af mennesker bliver delt op i A- og B-hold, i forhold til at nogle af dem kan betale til deres egne ledsagere, f.eks. når de skal på caféture eller på festival, mens andre ikke kan. Derfor har LEV rejst sagerne og fået medhold fra KL og ministeren.
Institut for Menneskerettigheder har været ude at sige: 'FN's Handicapkonvention, stiller krav, om at mennesker med handicap skal have mulighed for at tage aktiv del i samfundet, og at man skal fremme et selvstændigt liv hos de mennesker. Den generelle tendens med, at mennesker med handicap ikke kan få en ledsager, går mod princippet om inklusion i FN's Handicapkonvention.'
Pyrrhussejr
Min frygt er, at mange af kollegerne i andre kommuner ikke kan finde midler til de handicappedes ledsagelse, hvilket betyder meget mindre aktivitet og oplevelser for denne borgergruppe, så kan afgørelsen være en Pyrrhussejr, hvor Pyrrhussejr er et udtryk for en meget dyrekøbt sejr. En sejr med egne tab, der er større end fjendens. Udtrykket stammer fra kong Pyrrhus af Epirus. Pyrrhus vandt mod romerne i år 279 f.Kr. Men sejren kostede ham størsteparten af hans hær.
Jeg mener også, at det dybt problematisk, at mennesker med handicap - uanset om de har brug for ledsagere eller ej - ikke selv kan bestemme over deres egen økonomi, og f.eks. ikke kan få lov til få deres egne ledsagere med til arrangementer. Det handler jo om prioritering. Det gør det også for til raske personer, hvis man vil på ferie og betale for at få familien med. Men så hedder det måske, at man skal skrue ned for forbruget på f.eks. rygningen eller ikke købe så dyre ting.
Mit håb er, at LEV og KL finder en forhandlingsløsning i fremtiden, så der både er kommunal betaling for kommunalt personale, men den handicappede borger kan tilkøbe ydelser med kendt, kommunalt personale, så borgerne fortsat kan få oplevelser i fritiden til supplement af deres ophold i bo- og naboskaber. Borgerne bestemmer selv over deres økonomi. Det er en kompliceret sag, som fortjener en godt løsning til gavn for borgerne.
Gert Mortensen (S), socialudvalgsformand i Lolland Kommune
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.