
AALBORG: Trods en kritisk revisionsrapport fra Deloitte og kritik af forvaltningsledelsen fra kommunens udvidede økonomiudvalg - i forhold til manglende dokumentation for brug af kommunens kreditkort - så får forløbet på eventområdet i Aalborg Kommune ikke umiddelbart konsekvenser for andre end eventchef Søren Thorst. Det fremgår af kommunens to pressemeddelelser mandag.
Som omtalt i DK Nyt fik Søren Thorst i forbindelse med fremlæggelse af den kritiske revision mandag en advarsel for ikke at have fulgt procedurer og forretningsgange ved brug af kommunens mastercard og skal i to tilfælde tilbagebetale beløb.
Det udvidede økonomiudvalg, der mandag fik rapporten fra Deloitte, udtalte dog også "kritik af Økonomi og Erhvervs håndtering af dokumentation og godkendelse af udgifter på kommunale kreditkort. Kritikken omfatter også ledelsens opmærksomhed på efterlevelse af kommunens retningslinjer på området, navnlig under hensyn til det fokus, der har været på anvendelse af kreditkort."
Kommunaldirektørens ansvar
Deloittes eftersyn viser ifølge kommunen, at der på eventområdet har været en mangelfuld praksis, hvor grundlæggende principper for dokumentation og godkendelse ikke har været overholdt. Eftersynet viser også, at der har været en arbejdsmetode og kultur, hvor niveauet og omfanget for pleje af samarbejdsrelationer og repræsentation ikke har fulgt med tiden.
Overfor Nordjyske erkender kommunaldirektør Christian Roslev sit overordnede ansvar i forløbet, selvom der i forvaltningen har været en kultur, hvor godkendelser har været foretaget administrativt:
- Ja, man kan sige, når man sidder i en forvaltning, så er ansvaret i sidste ende mit, og det har vi også fået kritik for i ledelsen af Økonomi og Erhverv. Jeg har ikke direkte haft kendskab til, at der har været mangelfuld dokumentation, fordi jeg jo ikke har haft dem forelagt til godkendelse, hvilket har fulgt de procedurer, der var på det tidspunkt.
Giver det mening, at det er kommunaldirektøren, der skal beslutte, hvordan eventchefen skal sanktioneres, når kommunaldirektøren selv har deltaget i arrangementer betalt af eventchefen med kommunens kreditkort, spørger avisen Christian Roslev: "Det er sådan, ledelsehierarkiet er," lyder en del af svaret.
Dårlig kultur
I tirsdagens Nordjyske konkluderer lederskribenten på forløbet i Aalborg, som avisen har dækket intenst, og skriver bl.a.:
"At Aalborg Kommune på den måde synes at ville begrænse skaderne og lade en enkelt medarbejder tage skraldet er både fejt og et udtryk for berøringsangst. Men bekvemt for andre. Og man kan kun være i tvivl, om der med undersøgelsen reelt er sket et opgør med den dårlige kultur i borgmesterens forvaltning, som hele sagen er et udtryk for." Avisens leder henviser også til, at den dårlige kultur har med forholdet til alkohol at gøre:
"Mange af de udgifter, som Nordjyske har set nærmere på med kritiske briller, har involveret alkohol. Store mængder alkohol. Redegørelsen fokuserer netop også på, at der her er et problem, Aalborg Kommune skal have løst. Ja, naturligvis. I 2022 er det passé for både offentlige institutioner og private virksomheder at skulle svinge fadøl i halvlitersklassen, når der er møder med kunder og partnere. Det hører ingen steder hjemme."
Kommunaldirektør Christian Roslev sagde sidst i oktober sit job op og starter til januar som partner i et konsulentfirma. Overfor TV2 Nord understreger han, at jobskiftet ikke har noget med sagen i borgmesterens afdeling at gøre:
- Det har det ikke. Jeg gik ind i mit syvende år som kommunaldirektør, og jeg trængte til at prøve noget andet, siger Christian Roslev til kanalen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.