Hver femte undervisningstime i danske folkeskoler bliver gennemført med en lærer bag katederet, som ikke har linjefagskompetence i faget. Det fremgår af nye tal fra Undervisningsministeriet, der viser den såkaldte kompetencedækning i folkeskolen.
I skoleåret 2014/2015 er 80,6 pct. af undervisningen på tværs af alle fag og klasser blevet gennemført af en lærer med de på papiret rette kompetencer. Det er en svag stigning fra året før, hvor tallet var 80,4 pct.
Bedst står det til med fagene fysik/kemi, dansk og fransk, hvor henholdsvis 93,5, 92,4 og 89,6 pct. af timerne har været med en lærer, der havde fagene som linjefag.
I den anden ende af tabellen ligger faget kristendomskundskab, hvor kun 42,2 pct. af undervisningstimerne i 2014/15 blev udført af en på papiret kompetent lærer. Derover ligger natur/teknologi-faget med kun 54,8 pct.
Den lave andel vækker bekymring hos Ingeniørforeningen, selv om der er sket en lille stigning.
- Enhver fremgang er da fint, men der er ingen anledning til at feste, fordi lidt over hver anden undervisningstime i natur og teknik bliver varetaget af en linjefagsuddannet lærer.
Inklusionen får midlerne
- Inklusionen i folkeskolen har fået flere midler fra puljen end opkvalificering af lærernes faglige niveau, siger Carsten Eckhart, formand for Ingeniørforeningens Uddannelsesudvalg, i en pressemeddelelse.
Han henviser til, at kommunerne sidste år fik tilført 64 mio. kr. af staten til blandt andet efteruddannelse af lærere, men kun 60 pct. af pengene er brugt - og kun 7,4 mio. kr. på at give lærerne kompetencer på linjefagsniveau.
- Her havde jeg da som minimum gerne set en udvikling, hvor alle pengene fra staten var blevet brugt til efteruddannelse af lærerne. Men Christiansborg har jo givet kommunerne en elastik, hvor de kan overføre pengene til de kommende år, og indtil det bliver lavet om, er der ikke meget at stille op, siger Carsten Eckhart.
At have kompetencer svarende til linjefag betyder, at læreren for eksempel har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give de nødvendige kompetencer.
Målet i den nye folkeskoleaftale er en fuld kompetencedækning i 2020 svarende til 95 pct. af undervisningstimerne.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.