
Det kan være en udsat post at være underviser i folkeskolen.
Flere undersøgelser har vist, at et stort antal lærere i løbet af et år bliver udsat for at blive kaldt nedværdigende ting, råbt ad eller ligefrem slået. Adfærden kommer hyppigst fra de helt små børn i 0.-3. klasse, og ifølge rapporten handler det tit om magtesløshed og frustrationer.
Men også skolelederne er udsat for chikane, trusler eller vold, viser en ny rapport fra universitetsklinikken Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning og det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Faktisk angiver 81 pct. af lederne i folkeskolen, at de været udsat for chikane, mens 30 pct. angiver at have været udsat for vold inden for det seneste år. I den milde ende handler det om elever, der stikker af eller gemmer sig i forbindelse med en konflikt. I den alvorlige ende handler det om chikane fra forældre eller at blive kaldt nedværdigende ting som luder, kælling og idiot.
28 pct. chikaneret af forældre
Lederne oplever i langt højere grad end underviserne, at det også er forældre, der chikanerer. I alt har 28,1 pct. af lederne angivet, at de har oplevet at blive chikaneret af forældre inden for det sidste år.
Der blev i undersøgelsen spurgt om fire typer af negativ adfærd, og det viser sig, at ledere i lidt mindre grad er udsat for chikane, trusler og vold end undervisere. I forhold til digital chikane er det dog omvendt: her er det ledere, som i meget højere grad er udsat end undervisere.
Digital chikane kan fx være at blive negativt omtalt af forældre i lukkede grupper på sociale medier, hvilket 19 pct. har været udsat for. 38 pct. har været udsat for trusler, 30 pct. for vold.
- Det er første gang, at chikanen mod lederne er undersøgt så grundigt, så derfor har vi ikke noget sammenligningsgrundlag, men det er meget bemærkelsesværdigt, at tallene er så høje. Man skal dog huske på, at vi i undersøgelsen har spurgt meget bredt ind til chikane. En oplevelse kan altså være alt fra, at en elev sætter et tyggegummi på din stol, til chikane fra forældrene, siger Birgit Aust, seniorforsker og medforfatter på rapporten.
11 pct. af lederne angiver, at de har modtaget trusler over telefonen mindst én gang det seneste år.
Ifølge seniorforsker Lars Peter Sønderbo Andersen, der er seniorforsker på Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning kan trusler over telefonen være sværere at håndtere end dem, der opstår i skolens lokaler:
- Man kan ofte berolige eller aflede en elev, der truer med en blyant eller en pegepind. Men når truslen kommer over telefonen, er den ikke afgrænset i tid og sted og derfor mere uafklaret: skal man tage truslen alvorligt? Var det en tom trussel? Hvornår sker det?
21 pct. sparket af en elev
I undersøgelsen blev lederne spurgt, hvilke typer af vold, de havde oplevet. Her svarede 21 pct. af lederne, at de mindst én gang i løbet af det seneste år var blevet sparket af en elev.
- Jeg synes, det er et meget højt tal, når man tænker på, at det er lederne, som svarer. Men flere ledere har forklaret, at de ofte bliver tilkaldt i tilspidsede situationer, og det må været forklaring på, at lederne også bliver udsat for spark og slag, fortæller Lars Peter Sønderbo Andersen.
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, er glad for undersøgelsen, fordi der ikke før har været en systematisk indsamling af chikanen, men kun fornemmelser.
- Lederne snakker tit om både verbale og skriftlige trusler. Det kan være en trussel om et søgsmål eller om at gå til byrådet eller borgmesteren, siger han.
Som skoleleder er det svært at håndtere digital chikane og chikane fra forældre, fordi det ligger uden for skolens rammer.
Ifølge forskerne er der derfor brug for at udvikle nye strategier og støttesystemer, som også lederne har mulighed for at anvende, hvis de er udsat for negative handlinger fra forældre. Et første skridt er dog, at man som leder viser, at der er et problem, som kræver løsninger.
- Den her undersøgelse gør det mere legalt at snakke om det med sin leder – også med en forventning om, at der skal ageres på det. Lederen skal gå til sin egen nærmeste leder, og så er det oplagt at sætte fokus på det i skolernes bestyrelser, siger Claus Hjortdal.
Rapporten kan findes her.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.