KRONIK: - Jeg fortsætter kampen med at få dræberlastbilerne ud af byen, skriver overborgmesteren fra årets cykelby
KØBENHAVN: 'I want to ride my bicycle', synger Queens Freddie Mercury. Københavnerne synger med på samme melodi. Det bliver hver eneste dag til 30 gange rundt om jorden. Så det er fortjent, at vi netop er blevet kåret til årets cykelby i Danmark.
Der er kommet rigtig mange forbedringer for cyklisterne de seneste år. Vi har blandt andet lavet en tosporet cykelmotorvej på Nørrebrogade, lavet grønne bølger så cyklisterne kan komme hurtigt frem, og senest har vi indviet en ny cykelbro over Ågade. Heldigvis har københavnerne taget godt i mod vores initiativer, og de cykler mere og mere.
Men vi skal gøre det endnu mere attraktivt og sikkert at være cyklist i de kommende år – København skal ikke bare være Danmarks, men verdens bedste cykelby. Og vi satser massivt på at forbedre forholdene for cyklisterne i København. I 2006 og 2007 blev der i alt afsat 60 mio. kr. til cykelprojekter.
Af de penge er det kun lykkedes teknik- og miljøborgmester Klaus Bondams forvaltning af bruge 15,4 mio. kr.. I 2009 og 2010 er der afsat 75 mio. kr. Det er mere end tre gange så mange penge, som er brugt på cykelprojekter fra 2006 til 2008.
Derfor blev jeg også meget forundret, da jeg hørte Klaus Bondam beklage sig over, at der er for få penge til cyklisterne i budgetaftalen for 2009. Halvdelen af de penge, der siden 2006 er blevet bevilget til forbedring af cykelstier, cykelkampagner og andet, ligger nemlig på kistebunden og trækker støv i Bondams forvaltning. Det drejer sig om mere end 70 mio. kr. Så Klaus Bondam bør komme i gang med at få realiseret de aftalte forbedringer for cyklisterne.
Drukner problemerne i teknik
Det er dog ikke lige frem det, borgmesteren har haft travlt med de sidste par dage. Tværtimod har Klaus Bondam opgivet at få de tungeste og farligste lastbiler ud af indre by. Lastbilerne er ellers livsfarlige for cyklisterne – det fik vi senest konstateret for mindre end en måned siden ved den tragiske ulykke på Jarmers Plads, som kostede en 31-årig kvinde livet.
Jeg fortsætter kampen for at få dræberlastbilerne ud af byen og væk fra de steder, som har flest cyklister og fodgængere. Vi vil ikke have lastbiler, der ikke har noget ærinde, kørende i byen. Hvorfor skal 1700 lastbiler hver dag drøne afsted om ørerne på 110.000 gående og endnu flere cyklister på Danmarks mest trafikerede knudepunkt, Nørreport, når kun få lastbiler har et ærinde der?
Klaus Bondam drukner problemerne i tekniske overvejelser. Og imens bliver cyklister dræbt i de københavnske gader. Bondam må komme frem med andre løsninger, hvis han ikke vil forbyde dræberlastbilerne i Indre By. Jeg håber, at han snart melder sig ind i kampen igen for at redde menneskeliv på cykelstien.
Der er kommet rigtig mange forbedringer for cyklisterne de seneste år. Vi har blandt andet lavet en tosporet cykelmotorvej på Nørrebrogade, lavet grønne bølger så cyklisterne kan komme hurtigt frem, og senest har vi indviet en ny cykelbro over Ågade. Heldigvis har københavnerne taget godt i mod vores initiativer, og de cykler mere og mere.
Men vi skal gøre det endnu mere attraktivt og sikkert at være cyklist i de kommende år – København skal ikke bare være Danmarks, men verdens bedste cykelby. Og vi satser massivt på at forbedre forholdene for cyklisterne i København. I 2006 og 2007 blev der i alt afsat 60 mio. kr. til cykelprojekter.
Af de penge er det kun lykkedes teknik- og miljøborgmester Klaus Bondams forvaltning af bruge 15,4 mio. kr.. I 2009 og 2010 er der afsat 75 mio. kr. Det er mere end tre gange så mange penge, som er brugt på cykelprojekter fra 2006 til 2008.
Derfor blev jeg også meget forundret, da jeg hørte Klaus Bondam beklage sig over, at der er for få penge til cyklisterne i budgetaftalen for 2009. Halvdelen af de penge, der siden 2006 er blevet bevilget til forbedring af cykelstier, cykelkampagner og andet, ligger nemlig på kistebunden og trækker støv i Bondams forvaltning. Det drejer sig om mere end 70 mio. kr. Så Klaus Bondam bør komme i gang med at få realiseret de aftalte forbedringer for cyklisterne.
Drukner problemerne i teknik
Det er dog ikke lige frem det, borgmesteren har haft travlt med de sidste par dage. Tværtimod har Klaus Bondam opgivet at få de tungeste og farligste lastbiler ud af indre by. Lastbilerne er ellers livsfarlige for cyklisterne – det fik vi senest konstateret for mindre end en måned siden ved den tragiske ulykke på Jarmers Plads, som kostede en 31-årig kvinde livet.
Jeg fortsætter kampen for at få dræberlastbilerne ud af byen og væk fra de steder, som har flest cyklister og fodgængere. Vi vil ikke have lastbiler, der ikke har noget ærinde, kørende i byen. Hvorfor skal 1700 lastbiler hver dag drøne afsted om ørerne på 110.000 gående og endnu flere cyklister på Danmarks mest trafikerede knudepunkt, Nørreport, når kun få lastbiler har et ærinde der?
Klaus Bondam drukner problemerne i tekniske overvejelser. Og imens bliver cyklister dræbt i de københavnske gader. Bondam må komme frem med andre løsninger, hvis han ikke vil forbyde dræberlastbilerne i Indre By. Jeg håber, at han snart melder sig ind i kampen igen for at redde menneskeliv på cykelstien.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.