
Fremover skal kommunerne have bedre mulighed for selv at kunne sætte farten ned lokalt med egne hastighedsbegrænsninger. Sådan lyder det i et forslag til en ny bekendtgørelse, transportminister Benny Engelbrecht (S) netop har sendt i høring. Et forslag flere borgmestre tidligere har efterspurgt.
Kommunerne skal kunne ændre fartgrænserne på enkelte veje og fx sætte den ned til 40 km. i timen i en byzone for at forbedre trafiksikkerheden i bl.a. områder med skoler og børnehaver. Grænsen kan også sænkes til 30 km. i timen, hvis der er særlige vejforløb eller dårlig udsigt.
- Trafiksikkerheden på de lokale villaveje og i byernes centrum er udfordret, og det kan meget vel få alvorlige følger for legende børn, cyklister, dårligt gående og øvrig trafik. Derfor vil jeg gerne gøre det enklere for kommunerne at sænke hastigheden i de områder, hvor de vurderer, at det vil øge trygheden, siger Benny Engelbrecht.
Ændringer skal ske i samarbejde med politiet ud fra en vurdering af forskellige kriterier som vejforhold, bebyggelse, støjniveau og nuværende trafikforhold. Der vil også være mulighed for at hæve fartgrænsen enkelte steder, men ud fra en ekstra vurdering og hvis vejens udformning og hensynet til fodgængere og cyklister ikke taler imod det.
Forslaget er i høring indtil 31. maj og kan træde i kraft fra 1. juli.
mh
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.